September 15, 2012

rasa macam mimpi

Salam...huuu xtau nak senyum ke nak nangis ke..rasa cam xcaya...my didi had came back to malaysia....
rasa macam jalan atas angin...hahahah..tp bile dicubit..bile disentuh..bru sedar..ini realiti..ini betul...he's my didi...always his

Dalam perjalanan menaiki komuter ke Shah Alam tadi,hatiku berkata-kata...wheres the flame?
Mana rasa cinta dan sayang yang membuak-buak dulu...nape aku rasa kaku je...entah la...aku mang macam tu kot...didi sndr cakap y ak memang macam tu..cam kayu...takde perasaan...hahahaha entah la...ak takut kot nk tnjk y ak teruja bile die balik...

tapi as soon we met..ak tau y ak rindukan die..betul2 rindukan dia...lihat wajah dia,senyuman dia..ak tau y ak craving for his love..tambah bile sakit2 nie...ak mang jadi org y sgt cepat tersentuh...dia sgt risau dan marahkan aku kenapa xbgtau dia y ak diserang asma n snggup amek komuter ke shah alam..sdgkan die leh pickup ak kt rumah....ak cume senyum...ak xnak sushkan dia..ak nk jd perempuan y indipendant...y kuat...apetah lg dia y slalu bepergian...ak xnak jd perempuan lemah y hny hrpkan lelaki buat semua benda utk dia...ak cuma senyum..bersandar di bahu dia da cukup buat aku tenang....

perkara pertama y ak tny dia,apa y dia rasa nk makan...boleh dia jawab dia nk mkn nasi ayam penyet kt bandar permaisuri tu...aduh..xde menu lain ke...selain tu..sambal sardin y ak msk..hahah lawak la didi nie...ak da la xreti msk sambal sardin...insyallah nanti aku buat...

otw balik...ak sedar...cinta itu ada...api masih ad..cuma xberapa marak menyala...apekata..spjg dia ad di m'sia nie..pastikan api tu trus marak menyala..pastikan rasa kasih tu terus membara....insyallah..lau tuhan izinkan semua pun akn jd kenyataan.... aminn

September 14, 2012

Asthma attack!!!

salam...huuu...what a week..last week full seminggu aku demam...tp..leh bertahan ag...leh sengih2 ag..so xd issue MC...so leh la ak berjimba2 ngan kawan2 SIGAS tuk event KING OF THE ROAD at Sunway Pyramid n hari sebelum tu g jamuan raya di PSLEM ngan Eza...actually..petang balik umah tu da rasa pewai da...tp ak fikir maybe sbb kene panas kot...tu y pewai...mse demam tu da rasa sesak2 nafas..ak syak sebab ubat piriton y aku makan..so..xheran sgt la..

then its began...senin da start selsema balik..batuk2...demam mlm2..kahak2..mang truk...bertahan ag..bertahan...then rabu mang xthn..tiap kali batuk..rasa meleleh air mata...mcm dihiris2...nk nafas..rasa xnk nafas sbb sakit...esoknya ak g panel..mc...panel ckp ak ad asma..huuuuu..whats on earth...da dkt 20taun kot ak xd asthma..tibe2 terkena lak...

arini g klinik warga..amek nebulizer,dptkan inhaler...n ubt2 len...welcome aboard...to pengguna2 inhaler tegar...hope semua symptom ni akn ilang..n ak leh aktif mcm biasa

sedih gak xleh join event this week sbb xsht..huk3...

oh ya..didi come back tomorrow...flight kul 4am kot..ntah die..
ntah kenapa xrasa heppy...wheres the flame??? hahahha

k la..adios

September 06, 2012

its a long time ago till i write

salam guys...lama giler kan..xmenulis..dkt 8bulan kot...ntah la..byk sgt bnd y berlaku kt sekeliling ni...hehehhe bz ngan kerja,masyarakat,kehidupan..dr sndr..

its a long journey actually..first..to lose my weight...133kg..n i tersandar ke dinding sbb terkjut..hahah then trus insof n start atkins diet..tuk lose weight..alhamdulillah...i lose 15kg for the first leg...ohohoh...now still struggle to make it 100 at least before new year...i got 3month 2 go..insyallah

kesihatan? ok 2 sj..nk kata sihat giler x...nk kata sakit..ak bertahan..ak ttp bertahan..sentiasa bertahan...jgn lemahkan dr sndr...ak suke org tgk aku kuat...bit of ego aite..hahhahaha...

family..alhamdulillah parents ok..sihat...kakak aku dah bersalin..ahmad zharif hazim namanya...macam big boss duduk ats pangku ak haha

keje..mcm biasa la..hectic as usual...mls nk citer psl keje..kekekeke

relation...hurm...as long as i'm happy..its ok...didi please come back early....

ok la..adios..

December 05, 2011

bangkit dan kembali melangkah

salam...lme rseny xmenulis disini..entahlah..sesekali kehilangan idea...dan hanyut dgn kehidupan mgkn..
first..ak kene denggi...hahahah..lawak lak..tp bile seme test dibuat its not denggi..aduh..pelik2...
dlm pd tue..ak da damaged kidney n having enlarged liver...they query its lupus nephritis n autoimmune hepatitis...
ak terkedu...tp ak kene bangkit...mse ak terlantar kt wad...byk bnd y ak pikir...kalau ak sakit...nti..bole ke ak keje mcm biasa? bole ke ak keje..atau asyik mc je..ak tkut...mcm2 ak pikir...mcm2 dlm pikiran...duk sorang2 kt wad...tgk kipas siling berputar...air mata ak mengalir.memikirkan masa dpn..memandang sesuatu y xpasti....tp ak sdr...satu perkara...ak xptt mengalah...bru sedikit ak diuji...ak xptt terhenti disini....ak kene bangkit..ak kne truskan perjuangan.ak xpnh lemah...ak xkan lemah...hidup diteruskan...utk parents ak sekurang2nya...

ketika sakit nie lah ak melihat.shbt2 sejati...famili bond...ak x memerlukan kekasih2...maka ak tinggalkan mereka..mereka xbernilai...ak bersyukur tuhan beri ak famili dan shbt y sejati...segala balasan hny y Esa mengetahuinya....

Tuhan...tika sakit...ak berfikir..inikah kifarahMu pd ape dosa2 y kulakukan dahulu...ak redha ya Allah...redha dgn dugaan dan ujianMu...

aku merindui sesuatu....masa silamku....

August 13, 2011

13th august...love n SLE

salam...sbnrnye entry nie nk dipublish smlm..tp..kepenatan...stress...xterpost..hehheeh

13August...such a nice date..the day i born to this world...tp semua terhenti..pd tanggal 13 August 2009...the day..y bercampur emosi sbnrnye...ari y bile ingat ak tersenyum..dan juga hari y bile ak ingt..ak menangis...

this year 2011..its been 2years i'm living wit SLE..systemic lupus erythomatasus...word y bile first time ak google...gosh..what will happen to me?? ak dah nk mati ke???xd cure..will living inside me for the rest of my life...OMG...tgk result lab y terbentang luas...jumpe doc..dgr explanantion die..y sgt lemah lembut..yeah..wat do u expect dr young girl y jumpe doc..without chaperon..or parents, or anybody that they love much at her side...n somehow..mase tu ak senyum..di hari lahir aku..ak dpt berita y buruk..n ak tersenyum..knp ak tersenyum..ak pun xtau..fikiran ak ksg mse tue..sgt2 ksg...bile doc tny..smda ak ok ke x..ak juz angguk n senyum...

bile doc tny..how will i tell my parents...ak jwb,i will,but not now..ak xsedia...sungguh ak xsedia..mse tue ak jahil..jahil ttg knowledge bout sle...its not cancer...n ak bknnye ad mse 3bulan je lg tuk idup...

capture peristiwa y berlaku pd hari tue..msih terbyg2 kt mata aku..lg2 bile tarikh nie menjelma lg..

teringat y ak menangis di bahu x-bf aku..saat ak bercerita ttg ape y menimpa drku..mlm itu,bru air mata tue mengalir..mengalir dan mengalir..smpi die pun serba salah...krn ak xpnh bersedih sebegitu rupa...sambutan hari lahirku menjadi lembam..krn..ak..y menangis...dan sejak tarikh itu..ak berharap..xd smbutan hri lahir lg utkku...

oh..ttg x-bfku..die tinggalkan ak..selepas 3bulan mendapat perkhabaran ak ad penyakit y xboleh diubati..y xkan sembuh smpi bile2..y chances tuk pregnant sgt rendah(mse tue ak jahil,sgt jahil).
Entah berapa bulan aku kesasar dalam dunia aku sendiri...betul2 kesasar...sehingga aku rasa aku ketawa bile ak rse sakit...dan aku menangis bile aku gembira...

Perubahan fizikal yang mendadak..berbeza benar dari dulu..rambut yang gugur...kulit yang makin hitam..sehingga..adakala aku tak nak tgk cermin..ak xsnggup tgk biasan wajah sndri...6 bulan ak suffered..krn xde pegangan...xd kekuatan..mse tue keadaan ak teruk..ubt y high dose..stress y melanda..buat bdn ak lemah mcm sawi layu...

aku sedar..aku mula berpositif..bile ak jumpe blog kak norly..jumpe kak norly sndr..thanks kak..u're strong..xkan la ak xleh strong mcm die...n mse tue..kwn2 kt sekeliling pun mule terbuka dengan penyakit nie...ia tak berjangkit..xmgkn berjangkit...

mse ak balik cuti..perlahan aku bercerita kepada ma..mengenai penyakit nie..bkn sush nk bercerita kpd mereka..sbb family ak mang medical background...tp..ak xsnggup nk tgk wajah mereka...ma slalu berkata...myb sbb ma..die pun ad rheumatoid arthritis..autoimmune disease gak..no..jgn slhkan diri..its there...its always be there...cume lmbt atau cpt je detect...sungguh ak xslhkan sape2...ini bkn kesilapan..ini cume ujian tuhan..

Kekuatan yang ak dpt skrg...adalah kekuatan dr org2 disekelilingku...kekuatan yang buat ak tegar dan tabah..teruskan pengajian..tamat pengajian dan sekarang aku dah kerja. Mang la ad mse ak rse mcm nk pengsan..lg2 bile bad fatigue melanda..bile matahari terik memancar..tp ak tau..ak dpt truskan..orang disekeliling slalu bertanya..kenapa ko xnmpk sakit..knp ko nmpk bersemangat...ak cume tersenyum...ak mahu kuat utk kerjaku..ak mahu kuat utk kehidupanku..ak xmahu tjk kelemahan aku..kesakitan aku...xpela...8-5 ak di pejabat ape kerja y ak xmampu lakukan...menjejak ke muka pintu rumah...ak layu selayunya...bergerak pun ak mampu...ak hilang tenaga y ak ada...tp xpe..xd org nmpk..mgkn shj..ego tue tinggi sgt..xnk org nmpk lemahnya aku...ya...ego aku...degilnya aku...menyewa sorang2..spy xd org nmpk lemahnya aku...ak xkesah...kerja aku..memerlukan penggunaan tgn y tinggi..manipulasi pergelangan tgn..hehehe..adkl bile bekerja tnp rehat..dr 8-2pm..dlm kul 12 ak da nk pncit...tgn rse mcm terbakar...kepala berpinar..tp ak tau..teruskan..jgn mengalah..xkan mengalah...degilnya ak

SLE...bukan satu hukuman mati..aku percaya apa y berlaku adalah kifarah pd dosa2 ak y terdahulu...ak percaya tuhan terlalu sayangkan ak..sehingga beri dugaan seberat nie pd aku..ak percaya..slagi kaki msih mampu berjalan..tgn masih mampu bergerak..mlt msih mampu berckp,telinga mampu mendengar,mata mampu melihat...ak xd ape2...ak sihat..ak mampu segalanya...takkan pernah mengeluh bila melihat sebeban ubt y ad diatas meja..xkan pnh mengeluh bila kaki xdpt bergerak,xkan pnh mengeluh bile mata xmmpu lelap..xkan pnh mengeluh bile badan terasa nk berkecai kesakitan...xkan mengeluh...krn...ak percaya..kesakitan tue penghapus dosa...

love n sle...
bkn mudah nk cri llaki y bnr2 memahami..dia pergi dr idup aku..krn die xmampu..xmmpu lht ak..mkn ubt mcm mkn gula2..klau kuar dating..layu mcm sayur...dan bermcm2 alasan y xperlu lah dijelaskan...ak redha..ak tahu..bkn die milik ak..sbb die xsnggup trime ak apa adnya..ak xkesah...mang benar..selepas dia..cinta y dtg bgai angin lalu..singgah sekejap dan pergi..krn gilakan aku,,degilkan ak..ak xmmpu lupakan die.. tuhan...

panjang betul ak berceloteh hari nie...
byk sgt input2 y nk dikeluarkan..hehehe

utk loopies..truskan mencari mklumat..bykkan membaca..we're unique..in our own ways..n kite berbeza..xsemua org dpt bnd y sme..ingt tue..adios...

July 30, 2011

percubaan pertama.... (Kisah Milik Kita)

“Janji dengan saya satu perkara,kalau saya pergi,jangan tangisi pemergian saya,kalau saya lupakan awak,tolong ingatkan saya. Kalau kita bertemu tapi saya memandang kosong wajah awak,tolong tunjukkan foto-foto kita bersama. Mungkin saja saya akan merengus dan berlalu pergi,tapi ketahuilah dalam hati saya pernah ada nama awak,sayang untuk awak”


“Abang,berhenti please!!!” Liya tiba-tiba menjerit,mengejutkan aku yang sedang memandu. Sebaik kereta berhenti,dia terus membuka pintu dan memuntahkan segala isi perutnya. Sekali,hatiku rasa sayu,nak tergelak,segalanya bercampur. Setelah mematikan enjin,aku keluar,mencapai sebotol air mineral. Menyuakan pada kekasih hatiku ini.

“Kumur dengan air nie,” ucapku sambil menggosok belakangnya. Dia masih merasa loya mungkin. Dia mencapai botol dan berkumur. “Hurm,kan abang da kate,sayang nak gak makan rojak ngan cendol tadi,”

“Ala..tapi Liya nak…” matanya berkaca…aku tak tahu kerana sedih atau apa. Atau aku yang salah cakap?

“Ok…kita balik k,sayang rehat kat rumah,sayang bukan sihat sangat pun.” Aku membantunya menurunkan seat kereta dan menyelimutkannya dengan sweater ku. Satu-satunya pakaianku yang digemari oleh gadisku ini. Aku memandu perlahan,sesekali memandang dia yang sedang tidur disebelah. Tuhan,aku ingin hidup dengan dia,tiada yang lain.

Liya gadisku,dan aku Rizal jejakanya. Mengenali dia lewat teman-teman yang bersungguh-sungguh menjodohkan kami bersama. Dari sekadar teman biasa,kami menjadi pasangan istimewa. Pada pandangan pertama,sudah bergetar seluruh rasaku,tapi kuabaikan. Berharap semua itu hanya mimpi. Tapi hari demi hari,aku tak dapat menidakkan perasaan itu lagi. Tika itu,saat itu,takkan kulupakan seumur hidupku.

Hati riang tak terkata,hajat dihati,selepas mesyuarat jabatan yang melelahkan tu,aku nak balik dan berehat di rumah. Tetapi sebaik sahaja mendapat pesanan ringkas daripada Liya,secara tiba-tiba badan penat menjadi segar. Tiba-tiba! Sungguh aku tergelak sendiri. Hati berkira-kira,untuk apa dia ingin bertemu denganku. Sedangkan sudah lama kami tidak ketemu,kali terakhir ketika majlis pertunangan Tikah sahabatnya yang dihadiri kami berdua.

Selepas bersiap ala kadar,aku memandu ke Tasik Permaisuri. Berdekatan sahaja dengan tempat kerjaku,PPUKM. Melihat dia yang hanya memakai blaus putih dan jeans,membuat jantungku berdegup kencang.

“Assalamualaikum,” ucapku. Dia berpaling. Liya kenapa mendung wajahmu. Liya tersenyum tawar sambil menjawab salam,dan aku duduk disisinya. Serasa bermimpi,aku sedang duduk disebelahnya.

“Rizal,” perlahan dia menyebut namaku. Aku berpaling,memberikan dia senyuman paling manis.

“Kenapa Liya?” Dia memberikan aku sekeping kertas,kelihatan seperti satu keputusan ujian.

Dengan rakus aku membaca butiran diatas kertas itu. Aku terkesima. Aku arif benar dengan ujian-ujian yang tertera diatas kertas tue, complement C3 C4,APTT,PTT,IgG,IgM,ANA semua nie membawa kepada diagnosis….aku menghela nafas panjang dan seketika Liya bersuara,

“Rizal,awak tahukan apa maksud semua tue?” Aku mengangguk lemah,baru sahaja aku ingin membuka mulut bersuara,dengan tiba-tiba dia memeluk diriku,disaksikan masyarakat,tiba-tiba aku berasa malu. Namun bila mendengar esak tangisnya dibahuku,aku sedar,aku tak bermimpi.

“Rizal,Liya takut!” tangisnya makin menjadi-jadi.

“Syhhh..Liya…syhhh…”aku cuba menenangkan dia…ya aku memang tak berbakat,kerana
tangisnya semakin menjadi-jadi. Tangan aku perlahan mengusap rambutnya. Cuba menenangkan dirinya.

Dalam teresak-esak,dia berbicara, “Liya da tengok kat internet,dengar banyak cerita pasal penyakit nie,takde ubat...takkan sembuh...Lisa takut,” dia mula mengongoi dibahuku. Aku kelu seribu bahasa.

“Liya,Liya dengar sini..”

“Liya takut Rizal,kenapa Liya? Kenapa Liya yang perlu dapat ni? Liya tak pernah buat salah dengan siapa-siapa,kenapa Tuhan duga Liya macam nie?” Dia mula marah-marah,mujurlah aku nie gagah dan tampan,masih dapat menerima tumbukan gadis ini.

“Liya,Liya! Behave yourself” aku menguatkan suara,tak bermaksud nak memarahi dia,tapi aku nak menyedarkan dia. Dia terhenti,dari menumbuk dadaku. Aku cuba untuk memeluk dia,menenangkan dia,tapi dia menolak tubuhku,aku terjatuh dan dia lari,lari daripada aku. Eh,dia nie nak ajak aku lumba lari lak ke kat tasik nie..hehehe..bayangkan jejaka tampan nie berlari dengan seluar slack dan kemeja lengkap bertali leher lak tue dah macam ape dah…sempat lagi aku verangan tuh!

“Liya !” aku menjerit dan dengan pantas berlari kearahnya. Dia jatuh pengsan,dikerumuni oleh ramai orang. Hatiku berdegup kencang,jiwaku walang. Mujurlah PPUKM tue hanya sekangkang king kong dari Tasik Permaisuri…aku memecut laju ke kecemasan. Disambut dengan pandangan pelik rakan-rakan sekerja tentunya.

“Zal,ko bawak awek mane lak nie?” tanya seorang pembantu kesihtan di kaunter selepas usai melepaskan Liya pada mereka yang lebih fasih.

“Awek? Hahah tue bakal bini aku tue!” ceyh dengan penuh poyo aku berbicara.

“La yeke..bertuahnya kau..habis tue nape pengsan lak? Ko tak bagi dia makan eh,.aku tengok pucat”

“Mana ada..dia tak sihat la…” aku pantas berlalu apatah lagi bila melihat MO yang attend case Liya keluar dari bilik rawatan.

“Doktor,camne keadaan tunang saya?”

“Tunang encik dah stabil,Cuma ada minor anemia,dia punye hb rendah,so kite admit ward untuk masukkan air dan darah,” aku mengangguk-angguk kepala.

“Boleh encik hubungi,keluarga terdekat tunang encik?”

“Oh ya,sure,” aku terketar-ketar..aku tak tahu siapa yang patut aku hubungi. Perlahan aku membuka beg tangannya,cuba mencari apa-apa yang boleh membantu aku untuk menghubungi keluarganya. Tapi aku tak mendapat sebarang petunjuk. Aku buntu. Lama aku bermenung di luar unit kecemasan tu,aku Cuma tersedar bila namaku dipanggil oleh staffnurse yang bertugas,bahawa Liya akan dipindahkan ke wad 6H. Aku mengiringi dia ke wad,sambil otakku ligat berfikir, tiba-tiba satu idea tercerna difikiranku. Handphone! Ye handphone! Perlahan aku membuka telefon sony eriason itu,melihat daftar panggilan yang terakhir. Aku melihat satu nama yang disave dengan nama,my hunny bunny. Hurm…sudah dimilikah seorang gadis bernama Liya? Hatiku hancur berkeping. Perlahan aku mendail nombor telefon tue,anak jantan kena tabah beb!

Usai menelefon mamat tue,aku duduk-duduk di hadapan wad. Menunggu dia yang berjanji untuk datang secepat mungkin. Sedang bermenung,aku teringat,kenapa aku tak menelefon Tikah,mungkin dia tahu bagaimana untuk menghubungi keluarga Liya.

Setengah jam berlalu,barulah ada seorang mamat segak berkot bagai menghampiriku.

“Assalamualaikum saudara,”

“Ya saya,” aku mengangkat wajah,melihat jejaka itu.

“Saudara nie Rizal ye,” aku mengangguk, “Saya, Farid,teman lelaki Liya yang Encik Rizal telefon tadi,”

“Please,tak perlu berencik-encik dengan saya,panggil je Rizal,”

“Oh ok,” dia menganggukkan kepala,sambil tangannya masih ligat menari-nari di telefon blackberrynya. Hurm,dia nie tak nak jenguk Liya ke…Rizal masih memerhati Farid yang seperti tidak mengendahkan keadaan Liya.

“Awak tak nak jenguk Liya ke?”

Seperti baru tersedar, “Oh ya,saya tunggu Tikah dulu,by the way,macam mana awak kenal Liya ye?”

“Oh,saya nie kawan Tikah,kerja kat sini,” Farid menganggukkan kepala,sambil matanya masih tertancap pada skrin blackberry di tangannya,entah apa yang menarik sangat pada skrin tue,aku pun tak tahu!

Tak lama selepas itu,Tikah tiba bersama tunangannya. Wajah penuh kerisauan terpampang di air mukanya.

“Riz pe yang berlaku weyh?” selepas bersalaman dengan Azman,kawan baikku merangkap tunang Tikah,aku tenang bercerita.

“Oh..patut la aku Nampak dia muram semacam je dua tiga hari ni,” Tikah berkata selepas aku menghabiskan hikayatku. Manakala Farid,aku tak faham kenapa dia masih dengan wajah kosongnya,tanpa ekspresi.

Ketika memasuki wad itu,Liya masih lagi tidak sedarkan diri.dirinya masih tenang seperti tertidur.

Tikah menelefon diriku,ketika aku baru sahaja pulang dari kerja oncall ku. Kantuk yang meraja dimata membuat aku terasa malas untuk menekan butang hijau itu. Tapi,kugagahkan. Dan panggilan itu membuat hidupku berpusing 360 darjah.

July 25, 2011

been a month...

salam..wah lama xmenulis kt sini..hhehee..bz kot..huk3...

new place to live,new way of life to face,new people to meet,n much more new thing to explore...love it?????/ i hate changes!!!!! hahahaah... but i survived...after 25dys..i'm safe n sound...memulakan perjalanan karier pd 1 july 2011..melapor dr n sterusnya masuk kerja di jbtn pd next weeknye...yeah..tmpt praktikal lama...klinik O&G..ok la..juz proceed kerja2 ak dl,cume status n t/jwb y berbeza,lebih besar..hehehe

dah berambuas dari kolej cemara..n skang menetap kt flat midah ria..home sweet home..even umh nie xd la sbesar cemara tp stakat nie ak slesa.seme lgkp..n y ptg dkt ngan tmpt keje...

arini 25hb first payment...dgr citer da msuk,tp ak xcek ag...xsmpt..hehehe alhamdulillah...

hurm..pe nk citer ag ek..hahahaah...

ak bahagia ngan idup ak skang...blik keje,msk2,kemas umh,tgk tv,lyn game fb,tido...
xd da xtvt2 cam dolu2...da pnt..heehehehe..people change..either jd baik or jd mkin jht..

bout my health stat..hurm...penat..yeah bad fatigue..tp leh handel ag..ala..small matter jela...ihhihi

k la..nk smbg tgk pretty liar pe ntah kt 8tv..nunite..