December 05, 2011

bangkit dan kembali melangkah

salam...lme rseny xmenulis disini..entahlah..sesekali kehilangan idea...dan hanyut dgn kehidupan mgkn..
first..ak kene denggi...hahahah..lawak lak..tp bile seme test dibuat its not denggi..aduh..pelik2...
dlm pd tue..ak da damaged kidney n having enlarged liver...they query its lupus nephritis n autoimmune hepatitis...
ak terkedu...tp ak kene bangkit...mse ak terlantar kt wad...byk bnd y ak pikir...kalau ak sakit...nti..bole ke ak keje mcm biasa? bole ke ak keje..atau asyik mc je..ak tkut...mcm2 ak pikir...mcm2 dlm pikiran...duk sorang2 kt wad...tgk kipas siling berputar...air mata ak mengalir.memikirkan masa dpn..memandang sesuatu y xpasti....tp ak sdr...satu perkara...ak xptt mengalah...bru sedikit ak diuji...ak xptt terhenti disini....ak kene bangkit..ak kne truskan perjuangan.ak xpnh lemah...ak xkan lemah...hidup diteruskan...utk parents ak sekurang2nya...

ketika sakit nie lah ak melihat.shbt2 sejati...famili bond...ak x memerlukan kekasih2...maka ak tinggalkan mereka..mereka xbernilai...ak bersyukur tuhan beri ak famili dan shbt y sejati...segala balasan hny y Esa mengetahuinya....

Tuhan...tika sakit...ak berfikir..inikah kifarahMu pd ape dosa2 y kulakukan dahulu...ak redha ya Allah...redha dgn dugaan dan ujianMu...

aku merindui sesuatu....masa silamku....

August 13, 2011

13th august...love n SLE

salam...sbnrnye entry nie nk dipublish smlm..tp..kepenatan...stress...xterpost..hehheeh

13August...such a nice date..the day i born to this world...tp semua terhenti..pd tanggal 13 August 2009...the day..y bercampur emosi sbnrnye...ari y bile ingat ak tersenyum..dan juga hari y bile ak ingt..ak menangis...

this year 2011..its been 2years i'm living wit SLE..systemic lupus erythomatasus...word y bile first time ak google...gosh..what will happen to me?? ak dah nk mati ke???xd cure..will living inside me for the rest of my life...OMG...tgk result lab y terbentang luas...jumpe doc..dgr explanantion die..y sgt lemah lembut..yeah..wat do u expect dr young girl y jumpe doc..without chaperon..or parents, or anybody that they love much at her side...n somehow..mase tu ak senyum..di hari lahir aku..ak dpt berita y buruk..n ak tersenyum..knp ak tersenyum..ak pun xtau..fikiran ak ksg mse tue..sgt2 ksg...bile doc tny..smda ak ok ke x..ak juz angguk n senyum...

bile doc tny..how will i tell my parents...ak jwb,i will,but not now..ak xsedia...sungguh ak xsedia..mse tue ak jahil..jahil ttg knowledge bout sle...its not cancer...n ak bknnye ad mse 3bulan je lg tuk idup...

capture peristiwa y berlaku pd hari tue..msih terbyg2 kt mata aku..lg2 bile tarikh nie menjelma lg..

teringat y ak menangis di bahu x-bf aku..saat ak bercerita ttg ape y menimpa drku..mlm itu,bru air mata tue mengalir..mengalir dan mengalir..smpi die pun serba salah...krn ak xpnh bersedih sebegitu rupa...sambutan hari lahirku menjadi lembam..krn..ak..y menangis...dan sejak tarikh itu..ak berharap..xd smbutan hri lahir lg utkku...

oh..ttg x-bfku..die tinggalkan ak..selepas 3bulan mendapat perkhabaran ak ad penyakit y xboleh diubati..y xkan sembuh smpi bile2..y chances tuk pregnant sgt rendah(mse tue ak jahil,sgt jahil).
Entah berapa bulan aku kesasar dalam dunia aku sendiri...betul2 kesasar...sehingga aku rasa aku ketawa bile ak rse sakit...dan aku menangis bile aku gembira...

Perubahan fizikal yang mendadak..berbeza benar dari dulu..rambut yang gugur...kulit yang makin hitam..sehingga..adakala aku tak nak tgk cermin..ak xsnggup tgk biasan wajah sndri...6 bulan ak suffered..krn xde pegangan...xd kekuatan..mse tue keadaan ak teruk..ubt y high dose..stress y melanda..buat bdn ak lemah mcm sawi layu...

aku sedar..aku mula berpositif..bile ak jumpe blog kak norly..jumpe kak norly sndr..thanks kak..u're strong..xkan la ak xleh strong mcm die...n mse tue..kwn2 kt sekeliling pun mule terbuka dengan penyakit nie...ia tak berjangkit..xmgkn berjangkit...

mse ak balik cuti..perlahan aku bercerita kepada ma..mengenai penyakit nie..bkn sush nk bercerita kpd mereka..sbb family ak mang medical background...tp..ak xsnggup nk tgk wajah mereka...ma slalu berkata...myb sbb ma..die pun ad rheumatoid arthritis..autoimmune disease gak..no..jgn slhkan diri..its there...its always be there...cume lmbt atau cpt je detect...sungguh ak xslhkan sape2...ini bkn kesilapan..ini cume ujian tuhan..

Kekuatan yang ak dpt skrg...adalah kekuatan dr org2 disekelilingku...kekuatan yang buat ak tegar dan tabah..teruskan pengajian..tamat pengajian dan sekarang aku dah kerja. Mang la ad mse ak rse mcm nk pengsan..lg2 bile bad fatigue melanda..bile matahari terik memancar..tp ak tau..ak dpt truskan..orang disekeliling slalu bertanya..kenapa ko xnmpk sakit..knp ko nmpk bersemangat...ak cume tersenyum...ak mahu kuat utk kerjaku..ak mahu kuat utk kehidupanku..ak xmahu tjk kelemahan aku..kesakitan aku...xpela...8-5 ak di pejabat ape kerja y ak xmampu lakukan...menjejak ke muka pintu rumah...ak layu selayunya...bergerak pun ak mampu...ak hilang tenaga y ak ada...tp xpe..xd org nmpk..mgkn shj..ego tue tinggi sgt..xnk org nmpk lemahnya aku...ya...ego aku...degilnya aku...menyewa sorang2..spy xd org nmpk lemahnya aku...ak xkesah...kerja aku..memerlukan penggunaan tgn y tinggi..manipulasi pergelangan tgn..hehehe..adkl bile bekerja tnp rehat..dr 8-2pm..dlm kul 12 ak da nk pncit...tgn rse mcm terbakar...kepala berpinar..tp ak tau..teruskan..jgn mengalah..xkan mengalah...degilnya ak

SLE...bukan satu hukuman mati..aku percaya apa y berlaku adalah kifarah pd dosa2 ak y terdahulu...ak percaya tuhan terlalu sayangkan ak..sehingga beri dugaan seberat nie pd aku..ak percaya..slagi kaki msih mampu berjalan..tgn masih mampu bergerak..mlt msih mampu berckp,telinga mampu mendengar,mata mampu melihat...ak xd ape2...ak sihat..ak mampu segalanya...takkan pernah mengeluh bila melihat sebeban ubt y ad diatas meja..xkan pnh mengeluh bila kaki xdpt bergerak,xkan pnh mengeluh bile mata xmmpu lelap..xkan pnh mengeluh bile badan terasa nk berkecai kesakitan...xkan mengeluh...krn...ak percaya..kesakitan tue penghapus dosa...

love n sle...
bkn mudah nk cri llaki y bnr2 memahami..dia pergi dr idup aku..krn die xmampu..xmmpu lht ak..mkn ubt mcm mkn gula2..klau kuar dating..layu mcm sayur...dan bermcm2 alasan y xperlu lah dijelaskan...ak redha..ak tahu..bkn die milik ak..sbb die xsnggup trime ak apa adnya..ak xkesah...mang benar..selepas dia..cinta y dtg bgai angin lalu..singgah sekejap dan pergi..krn gilakan aku,,degilkan ak..ak xmmpu lupakan die.. tuhan...

panjang betul ak berceloteh hari nie...
byk sgt input2 y nk dikeluarkan..hehehe

utk loopies..truskan mencari mklumat..bykkan membaca..we're unique..in our own ways..n kite berbeza..xsemua org dpt bnd y sme..ingt tue..adios...

July 30, 2011

percubaan pertama.... (Kisah Milik Kita)

“Janji dengan saya satu perkara,kalau saya pergi,jangan tangisi pemergian saya,kalau saya lupakan awak,tolong ingatkan saya. Kalau kita bertemu tapi saya memandang kosong wajah awak,tolong tunjukkan foto-foto kita bersama. Mungkin saja saya akan merengus dan berlalu pergi,tapi ketahuilah dalam hati saya pernah ada nama awak,sayang untuk awak”


“Abang,berhenti please!!!” Liya tiba-tiba menjerit,mengejutkan aku yang sedang memandu. Sebaik kereta berhenti,dia terus membuka pintu dan memuntahkan segala isi perutnya. Sekali,hatiku rasa sayu,nak tergelak,segalanya bercampur. Setelah mematikan enjin,aku keluar,mencapai sebotol air mineral. Menyuakan pada kekasih hatiku ini.

“Kumur dengan air nie,” ucapku sambil menggosok belakangnya. Dia masih merasa loya mungkin. Dia mencapai botol dan berkumur. “Hurm,kan abang da kate,sayang nak gak makan rojak ngan cendol tadi,”

“Ala..tapi Liya nak…” matanya berkaca…aku tak tahu kerana sedih atau apa. Atau aku yang salah cakap?

“Ok…kita balik k,sayang rehat kat rumah,sayang bukan sihat sangat pun.” Aku membantunya menurunkan seat kereta dan menyelimutkannya dengan sweater ku. Satu-satunya pakaianku yang digemari oleh gadisku ini. Aku memandu perlahan,sesekali memandang dia yang sedang tidur disebelah. Tuhan,aku ingin hidup dengan dia,tiada yang lain.

Liya gadisku,dan aku Rizal jejakanya. Mengenali dia lewat teman-teman yang bersungguh-sungguh menjodohkan kami bersama. Dari sekadar teman biasa,kami menjadi pasangan istimewa. Pada pandangan pertama,sudah bergetar seluruh rasaku,tapi kuabaikan. Berharap semua itu hanya mimpi. Tapi hari demi hari,aku tak dapat menidakkan perasaan itu lagi. Tika itu,saat itu,takkan kulupakan seumur hidupku.

Hati riang tak terkata,hajat dihati,selepas mesyuarat jabatan yang melelahkan tu,aku nak balik dan berehat di rumah. Tetapi sebaik sahaja mendapat pesanan ringkas daripada Liya,secara tiba-tiba badan penat menjadi segar. Tiba-tiba! Sungguh aku tergelak sendiri. Hati berkira-kira,untuk apa dia ingin bertemu denganku. Sedangkan sudah lama kami tidak ketemu,kali terakhir ketika majlis pertunangan Tikah sahabatnya yang dihadiri kami berdua.

Selepas bersiap ala kadar,aku memandu ke Tasik Permaisuri. Berdekatan sahaja dengan tempat kerjaku,PPUKM. Melihat dia yang hanya memakai blaus putih dan jeans,membuat jantungku berdegup kencang.

“Assalamualaikum,” ucapku. Dia berpaling. Liya kenapa mendung wajahmu. Liya tersenyum tawar sambil menjawab salam,dan aku duduk disisinya. Serasa bermimpi,aku sedang duduk disebelahnya.

“Rizal,” perlahan dia menyebut namaku. Aku berpaling,memberikan dia senyuman paling manis.

“Kenapa Liya?” Dia memberikan aku sekeping kertas,kelihatan seperti satu keputusan ujian.

Dengan rakus aku membaca butiran diatas kertas itu. Aku terkesima. Aku arif benar dengan ujian-ujian yang tertera diatas kertas tue, complement C3 C4,APTT,PTT,IgG,IgM,ANA semua nie membawa kepada diagnosis….aku menghela nafas panjang dan seketika Liya bersuara,

“Rizal,awak tahukan apa maksud semua tue?” Aku mengangguk lemah,baru sahaja aku ingin membuka mulut bersuara,dengan tiba-tiba dia memeluk diriku,disaksikan masyarakat,tiba-tiba aku berasa malu. Namun bila mendengar esak tangisnya dibahuku,aku sedar,aku tak bermimpi.

“Rizal,Liya takut!” tangisnya makin menjadi-jadi.

“Syhhh..Liya…syhhh…”aku cuba menenangkan dia…ya aku memang tak berbakat,kerana
tangisnya semakin menjadi-jadi. Tangan aku perlahan mengusap rambutnya. Cuba menenangkan dirinya.

Dalam teresak-esak,dia berbicara, “Liya da tengok kat internet,dengar banyak cerita pasal penyakit nie,takde ubat...takkan sembuh...Lisa takut,” dia mula mengongoi dibahuku. Aku kelu seribu bahasa.

“Liya,Liya dengar sini..”

“Liya takut Rizal,kenapa Liya? Kenapa Liya yang perlu dapat ni? Liya tak pernah buat salah dengan siapa-siapa,kenapa Tuhan duga Liya macam nie?” Dia mula marah-marah,mujurlah aku nie gagah dan tampan,masih dapat menerima tumbukan gadis ini.

“Liya,Liya! Behave yourself” aku menguatkan suara,tak bermaksud nak memarahi dia,tapi aku nak menyedarkan dia. Dia terhenti,dari menumbuk dadaku. Aku cuba untuk memeluk dia,menenangkan dia,tapi dia menolak tubuhku,aku terjatuh dan dia lari,lari daripada aku. Eh,dia nie nak ajak aku lumba lari lak ke kat tasik nie..hehehe..bayangkan jejaka tampan nie berlari dengan seluar slack dan kemeja lengkap bertali leher lak tue dah macam ape dah…sempat lagi aku verangan tuh!

“Liya !” aku menjerit dan dengan pantas berlari kearahnya. Dia jatuh pengsan,dikerumuni oleh ramai orang. Hatiku berdegup kencang,jiwaku walang. Mujurlah PPUKM tue hanya sekangkang king kong dari Tasik Permaisuri…aku memecut laju ke kecemasan. Disambut dengan pandangan pelik rakan-rakan sekerja tentunya.

“Zal,ko bawak awek mane lak nie?” tanya seorang pembantu kesihtan di kaunter selepas usai melepaskan Liya pada mereka yang lebih fasih.

“Awek? Hahah tue bakal bini aku tue!” ceyh dengan penuh poyo aku berbicara.

“La yeke..bertuahnya kau..habis tue nape pengsan lak? Ko tak bagi dia makan eh,.aku tengok pucat”

“Mana ada..dia tak sihat la…” aku pantas berlalu apatah lagi bila melihat MO yang attend case Liya keluar dari bilik rawatan.

“Doktor,camne keadaan tunang saya?”

“Tunang encik dah stabil,Cuma ada minor anemia,dia punye hb rendah,so kite admit ward untuk masukkan air dan darah,” aku mengangguk-angguk kepala.

“Boleh encik hubungi,keluarga terdekat tunang encik?”

“Oh ya,sure,” aku terketar-ketar..aku tak tahu siapa yang patut aku hubungi. Perlahan aku membuka beg tangannya,cuba mencari apa-apa yang boleh membantu aku untuk menghubungi keluarganya. Tapi aku tak mendapat sebarang petunjuk. Aku buntu. Lama aku bermenung di luar unit kecemasan tu,aku Cuma tersedar bila namaku dipanggil oleh staffnurse yang bertugas,bahawa Liya akan dipindahkan ke wad 6H. Aku mengiringi dia ke wad,sambil otakku ligat berfikir, tiba-tiba satu idea tercerna difikiranku. Handphone! Ye handphone! Perlahan aku membuka telefon sony eriason itu,melihat daftar panggilan yang terakhir. Aku melihat satu nama yang disave dengan nama,my hunny bunny. Hurm…sudah dimilikah seorang gadis bernama Liya? Hatiku hancur berkeping. Perlahan aku mendail nombor telefon tue,anak jantan kena tabah beb!

Usai menelefon mamat tue,aku duduk-duduk di hadapan wad. Menunggu dia yang berjanji untuk datang secepat mungkin. Sedang bermenung,aku teringat,kenapa aku tak menelefon Tikah,mungkin dia tahu bagaimana untuk menghubungi keluarga Liya.

Setengah jam berlalu,barulah ada seorang mamat segak berkot bagai menghampiriku.

“Assalamualaikum saudara,”

“Ya saya,” aku mengangkat wajah,melihat jejaka itu.

“Saudara nie Rizal ye,” aku mengangguk, “Saya, Farid,teman lelaki Liya yang Encik Rizal telefon tadi,”

“Please,tak perlu berencik-encik dengan saya,panggil je Rizal,”

“Oh ok,” dia menganggukkan kepala,sambil tangannya masih ligat menari-nari di telefon blackberrynya. Hurm,dia nie tak nak jenguk Liya ke…Rizal masih memerhati Farid yang seperti tidak mengendahkan keadaan Liya.

“Awak tak nak jenguk Liya ke?”

Seperti baru tersedar, “Oh ya,saya tunggu Tikah dulu,by the way,macam mana awak kenal Liya ye?”

“Oh,saya nie kawan Tikah,kerja kat sini,” Farid menganggukkan kepala,sambil matanya masih tertancap pada skrin blackberry di tangannya,entah apa yang menarik sangat pada skrin tue,aku pun tak tahu!

Tak lama selepas itu,Tikah tiba bersama tunangannya. Wajah penuh kerisauan terpampang di air mukanya.

“Riz pe yang berlaku weyh?” selepas bersalaman dengan Azman,kawan baikku merangkap tunang Tikah,aku tenang bercerita.

“Oh..patut la aku Nampak dia muram semacam je dua tiga hari ni,” Tikah berkata selepas aku menghabiskan hikayatku. Manakala Farid,aku tak faham kenapa dia masih dengan wajah kosongnya,tanpa ekspresi.

Ketika memasuki wad itu,Liya masih lagi tidak sedarkan diri.dirinya masih tenang seperti tertidur.

Tikah menelefon diriku,ketika aku baru sahaja pulang dari kerja oncall ku. Kantuk yang meraja dimata membuat aku terasa malas untuk menekan butang hijau itu. Tapi,kugagahkan. Dan panggilan itu membuat hidupku berpusing 360 darjah.

July 25, 2011

been a month...

salam..wah lama xmenulis kt sini..hhehee..bz kot..huk3...

new place to live,new way of life to face,new people to meet,n much more new thing to explore...love it?????/ i hate changes!!!!! hahahaah... but i survived...after 25dys..i'm safe n sound...memulakan perjalanan karier pd 1 july 2011..melapor dr n sterusnya masuk kerja di jbtn pd next weeknye...yeah..tmpt praktikal lama...klinik O&G..ok la..juz proceed kerja2 ak dl,cume status n t/jwb y berbeza,lebih besar..hehehe

dah berambuas dari kolej cemara..n skang menetap kt flat midah ria..home sweet home..even umh nie xd la sbesar cemara tp stakat nie ak slesa.seme lgkp..n y ptg dkt ngan tmpt keje...

arini 25hb first payment...dgr citer da msuk,tp ak xcek ag...xsmpt..hehehe alhamdulillah...

hurm..pe nk citer ag ek..hahahaah...

ak bahagia ngan idup ak skang...blik keje,msk2,kemas umh,tgk tv,lyn game fb,tido...
xd da xtvt2 cam dolu2...da pnt..heehehehe..people change..either jd baik or jd mkin jht..

bout my health stat..hurm...penat..yeah bad fatigue..tp leh handel ag..ala..small matter jela...ihhihi

k la..nk smbg tgk pretty liar pe ntah kt 8tv..nunite..

June 13, 2011

::bercuti panjang::

salam guys..lama xmencoret kt sini
akhirnya slesai sudaa mjlis perkhwinan kakak gue..penat giler dowh..hehhee..tp berbaloi r..y ptg akak hepi...study pun da abis..so ak nk berangkat blik kg la..bercuti kejap..sblum keje...

da dpt rumah sewa..kt flat midah ria..kt blkg HUKM tue..tp xtau ag sape nk jd housemates ak...sewa ok la..bg ak..hrga die xd la mhl sgt...suits la lau nk idup slesa kan..mne nk dpt hrga 200 skang..hahha..dlm mimpi leh r...

y ptg skang ak nk start a new life..ak nk pergi dr kehidupan lama ak..penuh kejahilan...penuh kebodohan..pnuh keseronokan y xd penghujung..y mgkn akn bwk tangisan pd akhirnya...ak berusaha dan ak akn trus mencuba...xslhkan?

utk cinta2 y ad...buat mse skrg mmg ak mem-block seme y ushar line..ahahahha...utk cinta y tlh ad...ak sdg menghindar dr...mencuba pergi..dan jgn cri ak lg..sbb ak pnt...

ak berharap dan berdoa..tuhan bg ak kekuatan dan kesihatan y baik...
ak berharap dan berdoa..semua berjalan lncar...
ak berharap dan berdoa..xada perasaan berbangga dr dlm jiwa ak,
ak berharap dan berdoa..xada perasaan cemburu pd org lain dlm hati ak
ak berharap dan berdoa..xada cinta yang lain dr cintaNya

mulakanlah hidup baru..percayalah pd diri...

p/s: xmudah..tp boleh..

May 25, 2011

:: the end::

salam

days passing by...ak meneruskan cita2..wlau agk kesasar dr jln y dilalui..
meninggalkan kerusi mahasiswa universiti...utk mjd seorang y xbrgantung hrp pd ptptipu...wlau ad cemuhan..ad kejian..tp ttp ak tegar meneruskan..ape slhnye..mengubah cr hidup...
saat kaki melangkah ke cheras bumi bertuah...hati ragu2..mampu ke ak? betul ke jln y ak pilih nie? mninggalkan cita2 ak...tp ak kuatkan tekad... tahun 2008 dan DTMP membawa ak kesini..mengenali pelbagai kerenah..dr kwn kepada shbt,dr shbt menjadi adik beradik...hidup mang suatu y mendebarkan...

3 tahun..satu tmpoh y pjg mgkn..tp bgai mimpi semuanya dah berakhir. Dan ak,pelbagai pengalaman,hidup,manusia.kerjaya.cinta..pelbagai..tetap ak bersyukur..kerana diberi kesempatan oleh tuhan bernyawa disini,di bumiNya.

2008..pahit manis..mengenali KL..hahah..ntah la..jakun gak sket2...mcm2 la..malu pun ad...1st time tgk wyg kt panggung weyh..i'm not single..ak xkan lupe smpi bile2..haha..karok..seme la..study jgn kire r..cam nk pecah kpale..heheh

2009...lek2 sket...time nie ak da start join volunteer work ngan yayasan salam..tp xaktif sgt..sstgh xtvt la ak p..huhuh..study pun mse nie da msuk 2nd year..so not bad r...

2010...hurm...byk bnd...brlaku...sgt2 byk

2011...projek thesis...praktikal y xhbis2..knl ramai org2 bru..org2 y hebat..

overall...mgkn trganggu dgn kesihatan aku..tp ak tau..tuhan sdg uji ak..ak terima...

ohya..nk bercerita..last week..ak admit ward..tuk wat cerebral angio tu..huhuh...katil sebelah ak..dak kedah..wat angio gak..tp die lg truk multiple disease,liver chirosis..heart,mata lg mslh..mcm r..mnkl sblh ag..brain tumour..pity her..die da 16yrs'o tp mcm growth retard..kecik...die la penawar kiteorg..penawar bosan akak2 misi kt situ..sbb die je plg muda n bising..hahah..mcm2..smpi skang lau terkenang die..msti ak senyum..setiap org y dtg jumpe die.msti die suh tulis nama ats kertas die.....

bout the angio..alhamdulillah..prof sob ckp seme nmpk ok..tp..nape ak rse truk sakng..skit pale..kebas mkin truk..hurm..tgk la ti cner..n satu ag pncture site tue sakit gile...ak xtau da nk wat cner...

smlm...ak viva...pemeriksaan thesis..mang truk gak kne fire..tp..ak xkesah..y ak tau..seme da berakhir..mls nk pikir byk2..

n beli brg2 utk akak ak kawen..insyallah ahad or senin ak lik kg...

skang sdg mencari umh sewa hope dpt..

n one thing...

ak nk lupekan semua nye...nk tnggalkan smeuanya...
want to start a brand new life

wish me luck!

p/s: kalau tinggalkan cinta boleh buat ak tenang,ak sanggup!

May 21, 2011

die xpeduli...die xkan pnh peduli

saat ak menulis nie..ak menangis..ak xtau knape ak menangis..2 lelaki y hadir dlm hiudp ak..y menjanjikan ksih syg pd aku..buat ak terluka..berulang dan berulang lg...ak xtau knape ak trus berthn dgn ape y mk buat pd ak..

pathetic kah aku...
butakah ak
ak menangis dan mnangis mengenangkan perlakuan mrk
dan ak y bodoh...
entah kenapa...

May 13, 2011

konklusi y xpernah berakhir....

salam..lama memendam rasa..xbole menulis disini hehehe rindu! rindu! rindu!

pulang dr prog BINGKAS y mgkn kali terakhir utk ak tahun nie...di perak..alhamdulillah..everything goes..upside down sket..tp msih boleh ditangani...
adik2 y mencabar..tp msih boleh dipertahankan..msih boleh dibentuk..insyallah...kali ni 1st time ak mengendalikan slot..iaitu..slot "BERUBAH"...slot y menggunakan props sebiji bola sbgai manipulator...dan adik2 perlu melaksanakan misi utk setiap ahli dlm kump perlu menyentuh bola tersebut..bgaimana crnya utk mencapai masa y ditetapkan..itu dieorg punya hall...(hahah gelak jaat!)...

sbnrnya...misi games ini diadakan adlh utk menunjukkan kpd adik2 y setiap manusia ad target..dan utk mendptkan target trsebut kite kne berubah...bgaimana nk berubah..kita kne merancang strategi...dan melalui strategi tersebutlah..bile games dimulakan..adik2 dpt mencpai sehingga 1.9saat utk lbih krg 28pelajar menyentuh bola....

tp ak sedikit kecewa...krn ak xdpt deliver dgn baik..penerangan agk krg jelas..1st timer..hehehe...(cube menyedapkan hati)...maaf rakan2 fasi...mgkn cerita katak pekak itu ok2 je..yeah...deliver n intonasi suara masih byk y perlu dibaiki...akn cube y lebih baik..pd ms hdpn..insyallah...a walk of thousand miles..start wit a single walk rite?..(ak lupe btul ke x)...

lain2 drpd itu...slps tmt prog...kami ke laksa buyong opah Intan...sedap! hehehe...ak y xmkn sgt laksa pun teruja nk mkn..hihiih..slps tue ke kuala sepetang..menikmati kuetiau udang kt sne....dan strusny..menjamah durian di batu kurau (?) ak xsure lokasi sbnr...kenyang sungguh kenyang..mjurlah perut xmeragam..akhrnya...jam 11 lbh kami smpi ke syurga cemara..dgn bantuan kak june! tq!...esoknya ka keje weyh!

esok ke tempat keje,ak da mcm zombie..smpi patient pun prasan btp xbermayanya ak..hehe..dan ianya berpnjgn spjg minggu nie..hehe...

oh ya..lupe..sebelum ke perak..mlm jumaat tue ak bertemu "mr balckie"...love u..missing him so much..xsgka y die da smpi kl...hope we have chance to meet again!

erm..next week..isnin insyallah..nk menghantar thesis utk ditanda oleh SV n pemeriksa..hope everything goes well...rabu admit ward n khamis angio..hope seme ok2 sje...mgkn akn stay kt ward smpi jumaat...lpas tu viva...my penyelaras ckp ad viva...ak ad sdikit xpuas ati r..sbb before this my senior xd...but its ok..bile dieorg tgk marks bru y viva merangkumi 20% from overall marks...hehehe

wish me luck k!

P/s: ak terlpas appoiment doc lg...tlg2...hurm..ak xnk lupe sape org y ak syg...

April 30, 2011

we finally decide..

salam...huuu..
mengumpul kekuatan..mempersiapkan ketabahan...finally..we have decide y angiogram tu perlu diteruskan...dah bgtau k.syida,abg ni...ma abah,akak...semua agree tuk buat angio tue..yup...survey kan..next tue..xpela..lau nk refused pun..selasa ni will contact them tuk set date...hope ak leh set date pas submit thesis tue...around 16/5 insyallah..semoga dipermudahkan...

ujung minggu nie insyallah..akan ke changkat ibul perak..utk nxt prog bingkas...ak lari dr kenyataan ke? hahaha bukan..ak nk lari dr hidup ak jap...lupekan mslh2 y ad disekeliling ak...cube berada diluar tempurung...cube...xslh klau mencubekan..

hope everything goes well..hope sgt2..doa pd tuhan..muga dikabulkan..insyallah

p/s: bole bwk lappy x p hosp..hehehe

April 27, 2011

jangan...

salam...
bercelaru fikiran becampur aduk perasaan...entah lah...smlm ma col..dan ak bercerita..mengenai perkhabaran doc..dan ak xdpt menahan air mata dari menitis..sebak sedih seme bercelaru...bila ma tanya perlu ke dieorg dtg kl...cpt2 ak ckp xpyh..xperlu la...lgpun mse tu 2minggu je ag nk kenduri akak..ak xnak sushkan org len...ermmm...fatigue makin menjadi2...sakit kepala..sakit bdn...hurmm..ak stress agknye...segala kerja xmenjadi..ak xleh truskan writing ak sbb kpale ak melayang...ak fikir mcm2 bnd..tuhan bg aku kekuatan..itu je y ak ucapkan..bg ak ketabahan...sedikit ms y tinggal nie...ak nk gunakan sebaiknya....


p/s:palpitation pun makin kuat..rse nk pecah dada...rash pun byk..huuu

April 26, 2011

T_t

bertabahlah...berkali2 ak seru jiwa dlm dr ak supaya bertabah...tp degil la..xnk dgr ckp...tiap kali terkenang..bergenang air mata...come on syah...ko bkn budak2 kecik..bnd2 cmnie buat ko lost ...xmngkn kan..come on..ilek2 je...dan2 ak rse fatigue ak meningkat nek..biasa juz 3-4 ok la..leh ag slow2..tp smlm tibe2 rse 9...hurm..very bad tuh...stress ne..ermm...nk wat pe ek..xnak bg pikir bnd ni

April 25, 2011

is it a relief or dugaan lagi...

salam...membeku di radiologi..heheh...dkt 2jam gak menunggu nk jumpe prof sobrie..fail ak xjumpe..akak staffnurse tue kata..hihi..xpela kak..sy tnggu..redha je..tp pale da pusing..hurm..byk bnd nk pikir kot..

at last..pas sejuk2..ak jumpe gak nga prof tue..sempoi je orgnye..mule2 agk formal..tp bile lme2 wah bole wat borak lak..siap offer keje ngan vascular n neuro team lak..hahahah ade2 je..ok.
first..rview..lik kg..hehehhe..sgt2 hepi wlu kejap je..terubat jap rindu..mang r xckup 3ari lik..tp nk wat cner..blik ke kl ngan akak n afiq..huu oke la..dpt rojak kateh..dpt jagung..heheh nk amam bubur jagung..syedappp....

skang ngah bertungkus lumus siapkan thesis..siapkan..siapkan...heheheh

ok..back to meeting ngan prof td...vascular surgery team da tolak kes ak..sbb probs tue kt dlm otak..not vascular part..so..go to neuro-radiology surgery team..hahah pening x? kikiki...tp ok la..othrwise staff2 kt situ oke2 seme...he give me a good news n bad news too..need to do cerebral angiogram...its a bad news...tatot...n good news lau result MRI tue juz artefact je..tp lau ad ape2? hurm..leave it to god...

prof hope leh wat seme to ASAP..tp ak kne consider gak bnd2 len..thesis ak terutamanya...mulenye..prosedur nie leh wat lbih kuang 2ari r..msuk walk in pg then tido wad satu mlm tuk pemerhatian..tp bile ak mention y ak mam warfarin..then he say,."so it should be at least 3days..hurm..better u luangkan masa seminggu.." hahaha..giler...recovery y lmbt...tp...sape nk jg ak ti..akak msti bz da la da dkt nk kawen..seme org ngah bz..erm..xnak la sushkan ma ngan abah..msti bz..nk siap2 umh..abg ni..erm..xnak sushkan die..xnak...its my dilemma now...

i'm thinking..nmpknye myb ak mtk skedul pas ak submit thesis tue..17/5..mgkn..viva xpela..ak rse xd mslh kot nk present je kan..xd da keje2 y berlmbak..cume perlukan bantuan la..hurmmm...

decision kne wat by next week..ermm..xpela..nti la ak pikirkan..

doakan ak kuat ek
doakan ak tabah
doakan ak sihat
doakan ak

p/s: ak syg korang

April 20, 2011

dugaan atau ujian

salam..bersiaran lagi..sepintas kenangan dalam 2minggu nie...hurmmm

alhamdulillah perjalanan ke jelutong pp utk prog BINGKAS anjuran YS berjln agk lncr...terdpt bbrapa incident y xdiingini..merentas highway misalnye.hehhe..lau terkenang2..buat malu je...pdhal dah bbrapa kali smpi ke butterworth..masih xcam tmpt..mjur xkesasar hingga kemana2...

alhamdulillah..kali nie..adik2 di jelutong xlah se'tough' adik2 tahun lpas..mgkn krn kita sndr dah mengethui sedikit sbyk profile adik2 y bermslh..membuat kita lebih berhati2 dan berhemah dlm approach adik2..teruskan pendekatan nie! tp ak sedih skit r..huu..xd x-file...ak suke x-file..suke tgk adik2 nangis (hahaha jaat!) xdela..x-file nie la time nk bsuh adik2 ckup2...mse tue la dieorg nangis xingt dunia..rse cam xd klimaks lak..huu..xpela..mgkn kite leh perbaiki lg kan..

oh ya..mengenai GB y amalkan konsep ABC...heheh cikgu nampak comel! semoga cikgu dpt memberikan makna perguruan y sebenar..menddik anak bangsa.

oh ya..plg ptg kali nie kump.ak..kumpulan 3 jd juara..hehehe fasi y terlebih hepi..bkn ape..adkl cam xyakin adik2 nie..sbb dieorg adkl xfokus..ak ckp pun wat doh je..ak prasan satu bnd..bile kite wjudkan situasi persaingan..budak2 nie kjd semangat n xmo mengalah...mule2 mcm sukar jugak..sbb bingkas kali nie lebih kpd pendekatan mengkhusus..kite y kne xplain pd adik2..tp lepas sesi y ke 2,ke 3..ak mula bina self confidence ak sndr..yela..plg krg dlm lingkungan kumpulan ak..ye..sy msih belajar..blum mampu menjadi sekonfiden rkn2 fasi y len.. ^_^

berdoa semoga dipjgkan umur,diberi kesihatan y baik dan rezeki y murah spy dpt join lg di masa hdpn...insyallah..doa2kan ya..

ak pun borong 3kg jeruk campur2 tuk kenduri akak nti..heheh..tunaikan permintaan abah sbnrnya..nk hidangkan variation of jeruk mse knduri nti..

len2 hal..ak da anto first draft thesis ak kt prof..so far..ok la..n promise tuk meet him again next wednesday..selain tu..mengendeng kt ana..jumpe statistician..heheh..menumpang...tny bbrapa soalan mengenai analyse data n discussion..alhamdulillah terbuka sdkt minda ak..hehehe..tuhan beri ak kekuatan tuk siapkan semua nie..bri ak kesihatan y baik..ak pohon pdmu..o sobri

pg2 td..mendapat pnggilan telefon dr HUKM...dr klinik vaskular surgeri...commitee dah berbincang...mgkn surgery bkn jln y terbaik utk mslh ak..jd ak direfer ke ke klinik radiologi dibwh pengurusan prof sobri selasa nie...otak ak kosong kejap..radioterapi kah jln y terbaik utk ak? ak pusing..hurmmm..

mlm nie ak blik kg..3ari..ahad blik kl da..hehehe..msih blum mampu nk bercerita pd ma n abah..msih berfikir ms y sesuai utk bercerita..ak xnak bercerita dgn linangan air mata..ak tau ma n abah kuat...dieorg xkan tjk kesedihan dieorg...ank bongsu dia y sgt manja ni..da sering sakit2 dari kecik..huuu...tuhan bg kekuatan utk aku...

heheh..rse nk mkn McD la..trun awl sket la ptg kang..lepak mcd lu..heheh


p/s:sdg mempertimbangkan..membuang cinta y ad...

April 13, 2011

its a cold room...

salam..rini ad appoiment ngan vascular surgery clinic..sumpah..sejuk..hahahah..mjur la ak juz bg ext to col ak bile nomor ak da smpi..lau x..leh mati beku ak kt situ..hihih..lam kul 11.30 dieorg col n ak trus pegi..meninggalkan abg vahid(registra iranian) y tgh buat scan aka lembap nk mampos!!

msuk2..wat P.E sket2..then review result MRI ak ritu..hhuhuhu..byknye fat ak..bile tgk kt imej MRI..hahh menakootkan!!!!...then discuss ngan prof hanafi bout my condition...die pun xleh ckp pe buat mse nie..wit my >75% stenosis at ICA terlalu risky utk sbrg prosedur...hurm..ak blank jap...

tp die promise me tuk msukkan nama ak lam list meeting VSC sok..tp..i dun want any surgery prof!!!! huhuhuh....hurm..dugaan tuhan...

msuk2 je ofis lik..ad registrar dtg...akn ad cyst aspiration procedure ptg ...kelam kalibut kiteorg siapkan brg2...ak lak dgn nk anto surat cuti ag..hahah mang sengal ah...tp finally smenye n silk n smooth... surat ak pun da slmt smpi kt tgn DR LIM PS.heheh..sok jumpe kak aireen lak..heheh sng jo rupenye nk cuti..hehehe...

hurm..nk kemas2 brg..nk ber BELANGKAS lak..so..adios..

p/s: ti lau ak da lupe ssuatu..ingtkan ak k!

April 05, 2011

juz a quick update

cerebral atrophy in a glance:

penyusutan sel dalam otak...what the hellah bile ak bc artikel2 psl ne...dementia..seizure..blah2..buat ak gementar nk hadapi hari2 mendatang...hurm..xleh pikir sgt..tue y ak ajr otak ak pikir...tp bile duk2 sorang2..ak sayu sndr..wat will happen to me???? bile ak mule lupe..bile ak da xbrape stable..bile..hurm..its along list of 'bile'...

point y will lost social skill,work skill..buat ak tkut..i'm working on a field y perlukan work n social skill y tnggi..workskill bile wat scan n social skill bile nk treat patient,colleague n frens..volunteers too..

god..i'm afraid..

neway..my warfarin da add up to 4mg per day till this thursday
ri jumaat amek drh ag..tgk INR cner..lau xok..myb e amek 5mg kot
dunno yet...

i'm stop taking HL for a while..yeah..pe gune diet..lau otak ak xleh pikir ngan betul..biar la dl..ti ak smbung lik..keh..

not telling my parents yet..i'm not really ready..i'm not sure if they can understand,i hope they will..they can ofkos..

p/s: hope i will not forget password to this blog! hahaha ^_^

April 01, 2011

"ku terima ya ALLAH"

salam...ambik mse utk terima semua berita dan perkhabaran...utk mewaraskan akal dan fikiran..utk menetapkan hati dan perasaan...sungguh..tuhan sedang menguji aku..hambaNYA y lemah...ke klinik rheumatoid semalam...appoiment doc...da seminggu ak asyik berdebar2..xtau apa y ak fikirkan...tp ak rse berdebar je...tekanan drh sgt tinggi...nmpk cam ubt tue xbg kesan pun kt ak..xpela...

hari tue jugak..pt kt bilik scan sgt ramai...registra y bertugas pun lmbt trun..sonographer ad y pegi berkursus..ak terpaksa kembali ke klinik tuk cover jap..tkut fail stuck...then ad la adegan y ak rse..lau ingt2 balik rse nk bg penerajang je kt brader tue...

10.25am
Wifenye msuk...smbil mengangkat tag nama y tergantung di leher,"Bukan nak kata la kan...sy nie staff..." sambil tjk tag nama die y berlabel kuning (pegawai sains)so what????? ade aku kesah?? da la file byk ag y belum buat scan..patient len pun ramai gak...xkan sbb ko staff ko kne cpt..agpun fail ko xsmpi ag..kiteorg wat doh je suh die tngu kt luar..doc2 pun ramai dtg apmt..xd pun wat pangai gitu...

then.. 10.45am
lakinye lak masuk..dgn muke serius thp gaban beranak die pun berkata," saya nie da tunggu dkt sejam setengah..wife sy nie pregnant nie!" dengan nada tinggi... hello..ko ingt wife ko sorang y peknen? abis mak2 buyong kt luar tu bkn peknen ke?? aduh..asl la ad mnusia sengal nie..profesionalisme kan ptg..so kiteorg mtk borang kuning..tuk tgk die nie jumpe doc mne..seme2 la..tgk2 xpyh scan..aduh..x bc rupenye..then die bebel..die tue gov servant la ape la..xd ISO la..5S la..then ckp xcekap..cri fail xjumpa..mang berasap r..kiteorg suh sorang doc nie explain kt die..y die y silap xbc btul2..tp insist xnak admit lg tuh..ceyh..dasar...

akhirnya dlm 1/2jam pastue bru la dieorg nie dipanggil tuk scan..siap gelak2 ag..hampeh...ape ko ingt ko besar sgt??????????

okeh..smbung psl appoiment tue..ak jumpe doc y sme ngan mse ak g walk-in ritu..dr syahrul...ok la..bercerita la y fisio mang bantu kaki ak dr sakit sgt2 cam dl..good la..tp ad bad news..sal prosedur MRI y ak buat ritu..ak mslh kt bhgn otak ak y kiri..stenosis pe ntah..ak xsmpt nk bc abis report tue... dlm bhs mudah..salur drh kt bhgn otak kiri ak nie..sempit..jd drh sush nk lalu..dan blockage tue mybe smpi >75% which means sgt tinggi..pas doc discuss ngan prof..dieorg ckp management pertama dgn start makan warfarin STAT..ti ak cerita sal warfarin nie next entry lak..sbb pjg hikayat die..

selain tue..ak kne wat apmt ngan team vascular surgery..sbb tuk cope probs nie.hnylah masukkan stent lam salur drh tue..kt area leher ak..SURGERY beb..ak xnak..huuu..inikan nk buang tonsil n betulkan deviated septum ak nipun ak xnak..inikan y len..hurm..tgk la ti..then dpt brite hepi2 y preds ak da cut off..len2 cam biasa la..amek ubt...msuk klinik smbung keje lik...

tp cerita duka...tetap ada..
td lam kul 12.30pm..dr syahrul col aku..xsangka lak jd rapport cam tue..ptt la die nk no hp aku..sng nk kontek rupenye...mule2 die tny sal pengambilan warfarin tue..n kaunseling...ak ckp..xpe ak bc dl..lau ad ape2 ti ak refer pharmacist blik..then die citer y smlm pas klinik dieorg meeting sal aku..sal result MRI tue...its a really bad BAD news...lps tgk overall..dieorg buat diagnosis y my SLE dah attack my brain lak..ptt la joint da xbrape kuat..rupenye die pegi tempat len..ak xtau nk ckp pe..preds di onkan balik dngn 6tablet perday per 2week then diturn dos setiap 2mingu..tue je stakat nie cre..len2 management..mang kne discuss ngan vascular surgery team

perasaan aku? mse tue..ntah la..kosong...ak nak nangis..tp ak xnak org nmpk ak lemah..ak nk bercerita..tp ak xnak org tjk simpati..sbb simpati xbuat ak rse xsakit..senang citer..ak takut..aku takut lau jd ape2 kt aku..ak tkut ak xsmpt siapkan thesis aku..ak takut..seme ak takut..ak xmerancang nk bgtau ma n abah..tnggu la dl..ak xnak dieorg risau sal aku..ak xnak buat dieorg sush hati...ak nk dieorg tau y ank bongsu dieorg nie ok2 je kt sini..

ak xd pakwe nk bercerita..nk share..kwn2 ramai..tp ak xrse y dieorg akn fhm mslh aku..dieorg hny nmpk sisi sihat aku..bkn sisi sakit aku..ak tau ak msih leh bertahan...ak tau..ak kuat..ak msti senyum..ak msti bgn..semua ini akn berlalu...

doakan aku..ak mahu hidup lagi...heheheh

February 24, 2011

panjang...hahaahhhaha

salam guys....senyum..tak perlu kata apa2..senyum..(korang x rase quote ni sgt glemer 2,3,4 menjak nie..lg2 di fesbuk ak rse 8 out of 25 my fren use this quote) heee agknye..lagu ni mang bole buat org tersenyum dgn spontan..syabbas betey!!!

huuu...seminggu y agk melelahkan mungkin..byk perkara berlaku.Minggu ni saja aku terlibat dengan 3sesi SP...SP bukan sungai petani k,SP tue stimulation Patient untuk medical student belajar..hehehe..kata glemernye berlakon la...berlakon la sgt konon2 nk jd pelakon popular lupe dr tul! hahaahah

kali nie utk student year 2..sgt melelahkan yela..pening nk jwb..ak lak kes urinary tract infection..aduyai...mcm2 soaln pelik y ditny...smpi sakit pewot duk menahan nk gelak...sabor ajela..tp ak mang tabik sama lecturer y ngajor mang sempoi..hihihihi
oh ya berlakon ni pun bknnye free..ad byrn beb..xkesah la korang staff UKM ke,org luar ke..suri rumah pun bgus jd SP ni..masyukkkkk....biase sehari berlakon dlm 3jam ngan latihan ko dpt lam 1rat ++...mkn free lg..mne nk cri tue?....so sape y berminat tue leh kontek ak lau nk join same..ti ak bg form tuk isi...ad la bbrape kriteria tp seme tue leh bntk..ak mule2 dl pun nebes gak..lame2 oke la..ala budak2 je pun...hehehe

oh ya minggu nie pun da genap 3minggu atau 6x ak buat fisio kt basement nie. hurm..hot pad,cycling,jongkang jongket n rini ad electric therapy ngan cryo therapy..tq incik Idham for such a good deed to me ^_^
lutut ak nie dah xbrape sakit da,tapi xfhm knape sakit pinggang...hurm..quite curious bout this..tgk la ti cmne...slain tu ak berdebar gak...selasa dpn nk buat MRI...nebes..hurm...pe perasaan eh.

td g mkn kt makyong..ak buat eksiden y memalukan ntah knp tgn ak nk angkat glas air tp scr tibe2..ak pegi tmpor gelas tue then jatuh le selambak ats meja cashier tue..tumpah seme..hurm Malu! Malu! Malu! tp hepi gak sbb dapat ganti lik free jus tue n dpt mkn ikan goreng..faberet! hihihi

ma n abah da blik lik kt kg. akak n afiq anto arini...hope dieorg have a safe journey there..ak pun rindu nk lik kg...tp blum tibe mseny..byk lg prkr y perlu disetelkan...ak hope this april ak dpt lik kg ...hope so...

oh ya progress my thesis..skang da start nk analyse..tp ak merangkak ag sbb xreti nk kai SPSS..hehehe..sape2 leh tlg? kikiki...slain tue wat gak isi bhn2 n kulit die..cewah....

this 7/3 incik zawawi will fly to nigeria...hurm...will be missing him too..asl seme nk pegi nie...hahahahahah...
k la da byk tol ak mmbebel nie..xpnh pjg gini heheh..bosan duk kt opis nie sorang2 time rehat ari jumaat..kikiki..seme kuar shoppink! kuang3..till then...shayang die!

notarindu: ye,saya rindu awak jugak!

February 18, 2011

serasa mahu bercerita....

salam guys....jumaat dtg lg..hehehe hepi2....tp xhepi gak lau duet y ad lam poket semenggah mane..hahaha...tp oke la sbb leh rht 2ari dr manusia2 y ad kt tempat keje tue...ak xfhm la ak nie stress psl ape..tmpt keje ke study ke or dgn dr ak sndr..ihihihih...fisio pun da 3x ak pegi...cycling..rini xleh wat 5km..rini 4.5km je..ak xlrt..huhuhu..tp incik idham kt ak improved..heehhe..suke2...2x seminggu..mjur die xbg 3x sminggu sbb die nk suh ak bersenam..hehehehe..mcm2....tp ok la..membantu aku kot...

hurm..rini...kwn ak da gerak pegi ops..cediyh lorh..sebulan tue..ermm..sbr jela tnggu die balik..awk..sy rindu!


ahad nie mgkn ke chowkit kot bwk ma..jln2 sne smbil amek brg2 tuk wedding akak..huuu...teringat murtabak best kat dpn balai polis jln rj bot..hihiihhi...

rse ngantuk lorh...tp thn nk titon bab nk p mam luar ngan husemate ku..huhu rindu...nasi goreng kmpg ngan telur mata....faberet...

k la..bubye...

notarindu: somos novios,minal mahal kita

February 15, 2011

::vals n maulud::


salam...
start ngan 12/2..besday my momma huhuuh..wan habsah wan hamid...61y/o sudaa...hehehe..selebret kecik2 je..kt umh ghazni...ak wat
popiah,ct bwk kek n momma make her special tauhu sum
bat..huuu sowi..pic xd...xbwk cam lorh..kui3..n a bi
g choc cake sponsored by B.I.L tp be..heheheh..nice choc cake..rse cam berputar meter aku sbb rse chocolate sgt..kikiki

n vals...hurm...xd pe y menarik sbb ari keje...lgpun xelok
smbut vals..neway..ape2 jela..depends pd individu..xprlu la kite nk hukum2 org rite..

smlm pun..da 2x ak buat fisioterapi..n semalam ak start cycling..hohhooh 5km in 15 minit..yeah...hahahah....tp sakit gile lutut..my terapist say..its ok lau sakit..uhuhhu..my terapist y cumel..incik idham...hohohooh....mjur hot pad tue dh x buat lutut ak merah2..hohoho

smlm gak..ak kne wat statistik tuk scanroom..hampeh...ad ke stu
dent y kne buat keje..eeeiiii
dieorg sedap je bergelak ketawa..what the hall la...adkl rse sakit jiwa gile bile pikir2..tp mengenangkan pojek ak nie da xsmpi 2bln ag..sabor jela...erm..chances nk keje situ pun tinggi..jd kne la redhakan..hhuhuhu

pasal pojek...hurm...stakat nie ad 44baby lg y xlahir...sbor jela tnggu..ad momma y missing..hurm..mybe dieorg blik beranak kt kg kot....ak bajet till end of february la...then ak closed seme nie..n start to analyse n writing...

byk bnd nk pikir nie...nk abiskan thesis,nk amek lesen kete,sal nik
ah kawen akak ak...parent..pakwe..skandel..hahahah....klah PM palembang nie...huhuhu
penat..penat...

jumpe lg
bubye.

hehehehe senyum!


notacintan:ala..lupe nk citer sal maulud! salam maulud k!

January 10, 2011

CAHAYA CINTA-ESYA ECAH



Kalau ini sudah takdirnya aku rela..kalau ini sudah akhirannya aku hanya berserah pada tuhan yang Esa.

Kalau disuratkan kau bukan untukku,sudah tentu aku akan tunduk dan hanya berserah,cinta bukan

segala-galanya,berakhirnya sebuah cinta tak bermaksud berakhirnya sebuah kehidupan

cinta itu hubungan antara dua insan,tapi kasih sayang itu sesuatu yang boleh diberikan kepada sesiapa

sahaja,tanpa syarat dan batasan,tanpa pendahuluan dan ansuran

Terima kasih kerana memberi aku pelajaran mengenai cinta dan kehidupan

Sesungguhnya kita tercipta atas nama cinta,dilahirkan kerana cinta,hidup bersama cinta dan mati kita

kerana dicintai olehNya.

Seorang gadis termenung di luar jendela kamarnya.Memandang langit merah,petanda suria akan melabuhkan tirainya.Apakah hari esok akan seceria hari ini,tak seperti hari-hari mendung semalam.Gadis itu termenung lagi,gembira melihat sekawan camar yang terbang pulang ke sarang.

“Akak!”suara itu,anak kecil itu menggapai tangannya.Ingin turut sama naik ke atas pangkuannya.Gadis itu mengangkat anak itu kepangkuannya.

“Uhm..dah berat dah Asyraff nie..makan apa nie…”ucap Gadis sambil mengucup dahi anak kecil itu.

“Akak,tengok burung! Ramai!” petah betul anak kecil itu berbicara,sambil menunjuk ke luar tingkap.

“Tikah,Asyraff,”suara lembut memanggil mereka berdua.

“Mama,jom tengok burung,ramai,”petah anak kecil itu bersuara

“Erm…sayang mama dua orang ni buat apa…” mama melangkah menghampiri mereka berdua.

Tikah terseyum dan Asyraff di ribanya menyeringai sambil ketawa.Ada hiba jauh di sudut hati Puan Azrin,melihat Asyraff di ribaan Atikah.

“Em,Tikah dah ready nk masuk sekolah esok?”

“Insyaallah ma,”

“Em,betul Tikah tak nak ambil tawaran UiTM tu?”

“Tikah tak sedia ma,bolehkan?”

“Em…boleh Tikah,”

“Tikah tak sanggup nak berjauhan dengan Asyraff ma,”

“Em…Tikah…yela…mama faham…”

Asyraff dah turun dari ribaan Tikah dan mula bermain dengan telefon bimbit Tikah.

“Asyraff…nak telefon sape tue?”

“Syraff nak tepon papa….”lirih suara itu

Kedua wanita itu berpaling,ada air mata yang bergenang di tubir mata Tikah.

Esok,Atikah Hani Abdullah akan memulakan sesi persekolahannya. Hatinya agak berdebar apatah lagi sudah hampir 2 tahun dia meninggalkan bangku persekolahan. Peperiksaan SPM dilaluinya hanya dengan belajar di rumah. Namun dia tega…menyambung persekolahannya di peringkat STPM,melupakan tawaran ke UiTM kerana dia tak tega untuk meninggalkan si kecil Asyraff.

“Ashraff?”

“Ye,”

“Kau dah ready lum?”

“Ready pe?”

“Yela tahun nie kita STPM tau,”

“Em…ntah la Zafrul,aku tak pasti….” Sambil tersenyum Ashraff berbicara

“Alah,kau,cakap kat mulut jer,kat hostel asyik study jer aku tengok,”

“Well my friend, see the leg laa…” Zafrul menggelengkan kepala melihat gelagat Ashraff yang memang suka menyakat.

“Ha…ko tau tak?”

“Pe dia lagi Arul,ko nie…banyak betul gossip…nie amik Ezzah punyer gen ek…suka bergosip,”

“Ko nie…aku serius nie…”

“OK…ok…ak serius pe die? Aku tak tahu…”

“Tadi Ezzah bagitau yang kelas dia ada student baru tau,”

“Iye?” acuh tak acuh Ashraff berkata.

“Budak tue tak masuk lower six tau,terus masuk upper six,”

“So?”

“Puan Sharifah bagitau kat Ezzah semalam,dan minta kita-kita nie bantu dia,”

“Ok…then?”

‘Yang paling penting Encik Ashraff budak tue perempuan,” Ashraff menganggukkan kepala tanpa reaksi di wajahnya.

“Ko nie Ashraff,aku bengang betul,kalau pasal perempuan buat dek jer,”

“Em,yela…dah tue,ko nak suruh aku buat ape?”

“Kiteorang nak kau yang tolong budak tue catch up study nanti,”

“La…asal aku pulak?”

“Ko kan best student kat skolah nie,”

“Ko tak yah ngarut la Arul,”

“Please Ashraff…kiteorang nak sangat tengok sebelum kita tinggalkan sekolah nie,ko ada awek,”

“Eh,korang nie,belum tengok pun lagi budak tue,dah rancang macam-macam,entah-entah dah ada pakwe minah tue,”

“Ala ko nie….” Ashraff tersenyum.

“Suke ati korang la…”

Atikah ditempatkan di PUA3,sekelas dengan Ezzah buah hati Zafrul. Ezzah menjadi rakan pertamanya di sekolah itu.Ezzah membawa Atikah melawat-lawat sekitar sekolah bagi membiasakan dirinya.

“Ash,ko da tengok ke budak baru tue?”

“Ha?”

“Comel siot….budak-budak nie la kata…ko tak nak usha ker?”

“Ko gi la nak usha,jangan sampai kena usha ngan Ezzah dah la,aku sibuk la,fail MPP ni tak kemas kini lagi,” Ashtaff sedang sibuk mengemas fail-fail yang ada di dalam almari.

“Ko nie,nie semua kerja Syikin la,”

“Aku tau…”

“Ala kalau kau suruh sekali jer,mesti Syikin buat,macam la tak tahu macam mana dia admire kat kau,”

“Dah la tue Arul,ko nie….Syikin tue bukan taste aku la…”

‘Eleh ko,taste pulak,ko bukannya penah kenal pompuan pun..”

“Well Arul,study lagi penting la…”

“Ok,kita wait and see,”

Siapa perempuan itu,wjahnya manis sekali,sekilas masa menawan hatiku. Tetapi matanya terkesan riak sendu,sendunya itu membuat hatiku terasa ingin mengenalinya. Siapa awak? Wajah awk menghantui saya,buat pertama kali dalam hidup saya.

“Arul,sape tue?”

“Sape?”

“Erm…yang tengah jalan ngan Ezzah tue,”

“Tue la jodoh kau,”

“Hah?”

“Tue la budak baru tue,”

“Iye…..”mata Ashraff tak berkelip-kelip melihat perempuan itu.

“Yap,nanti kita tegur dia tau,”

“Thanks my friend,aku memang suka dia,” ucap Ashraff tanpa sedar,kakinya melangkah pergi meninggalkan Zafrul yang terpinga-pinga.Ashraff berjalan terus,menghampiri perempuan itu,Ezzah yang melihatnya terpinga-pinga,tetapi melihat Zafrul yang memberikan isyarat supaya tidak mengganggu mereka berdua,Ezzah meminta diri ke tandas.

“Assalamualaikum,” lembut Ashraff memberi salam.

Sebaik mendengar ucapan salam itu,membuat Atikah berasa seram sejuk,dia berpaling,melihat tampang lelaki disebelahnya,membuat dia terbangun dan berlalu pergi,dia takut,lelaki itu memanggil dirinya,tetapi dia semakin pantas berjalan ke tandas. Di dalam tandas,dia menangis sesungguh hati,betapa dia berasa takut apabila ada lelaki mendekatinya,kenangan lama itu mengusik jiwanya,menakutkan dia,dia merasakan seperti ada lelaki itu sedang menghantuinya,menakutkan dia.

“Kenapa dia lari Ezzah?”

“Entah,aku tak tahu,”

“Muka aku menakutkan ke?”

“Entah….”Ezzah dan Fazrul sama-sama tergelak.

“Hm….aku rasa…..”

‘Kau rasa apa Ash?” Tanya Zafrul

“Aku rasa aku jatuh cinta kat dia la,”

“Sape?”

“Perempuan tue,”

“Ko biar betul,”

“Iye….nama dia apa?”

“Atikah Hani,”

“Erm…Tikah ek…’

“Yap,”

“Ko kirim salam aku kat dia,boleh?”

“Ok,”

“Cakap kat dia,aku nak berkenalan,Boleh?”

“Ye…nanti aku sampaikan. Isy,Ash nie…tau la nie first time kau fall in love,sabar lah sikit,” Ezzah mengutuk Ashraff. Ashraff tak mampu mebalas,dia hanya tersengih-sengih sambil menggaru-garu kepala.

“Ok…jom Arul,kelas Puan Hasyimah dah nak mula nie,”

“Ok..ok..bye sayang…..” Zafrul melambai-lambai tangan pada Ezzah.

“Sengaja ko eh,buat aku jeles,”

“Huhuhu…ala nanti ko boleh la buat macam tue,nanti kau ngan Tikah,”

“Macam Tikah tue confirm jer suke kat aku….aku tegur sikit pun dah lari,”

“Insyaallah Ash,kita try dulu ye,ko pun suka kat dia kan,”

‘Ehmm…ye….aku terpesona dengan kelembutan wajah dia,”

“Don’t fear my friend,kau akan dapat dia akhirnya nanti,” mereka ketawa bersama,Ashraff merenung jauh ke depan,melihat adakah ada takdirnya bersama Tikah.

“Tikah,kawan aku kirim salam,”

“Ye? Waalaikumsalam,siapa?”

“Erm…yang tegur Tikah tadi…”

“Oh….”Tikah mengangguk kepala.

“Dia tanya tadi,kenapa Tikah lari masa dia tegur tadi,”

‘Oh,takdelah,”

“Erm…dia baik orangnya Tikah,nama dia Ashraff Zikri. Dia sekelas dengan Zafrul,” Tikah hanya mendengar.

“Dia suruh sampaikan hajat dia,dia nak berkenalan dengan Tikah,boleh?”

“Erm….”

“Takpelah Tikah,Tikah fikir la dulu,berkawan dulu,kay,”

“Ok….erm,Ezzah nak gi rumah saya?”

“Kat mana?”

“Taman Cempaka”

“Iye?”

“Kenapa,macam terkejut jer?”

“Ezzah pun duduk situ,”

“Huhuhuh,boleh pulak sama,rumah nombor berapa?”

“Jalan 2/3,nombor 34”

“Oh..rumah Tikah, Jalan 1/3,nombor 21,”

“Nanti datang la bertandang,”

“Ok..petang nie boleh?”

“Boleh…lagipun mama tak start lagi kerja,”

“Mama Tikah kerja kat maner?”

“Kat Princecourt Hosptial,”

“Oh,sebagai?”

“Staffnurse jer,”

“Oh….hm…dulu Ezzah minat gak jadi nurse nie,”

“Then ?”

“Mama dan papa tak bagi,dieorang nak Ezzah ambil Law,”

‘Oh,bagus la,ikut arahan parents,Tikah dari kecil dah takde papa,papa meninggal masa Tikah dalam kandungan mama lagi,”

“Erm…I’m sorry…”

“Its okay,hurm…bukan salah Ezzah la…jangan la buat muka cemberut,nanti Arul nampak dia lari,”

“Isy,Tikah nie ada-ada jer,”

Usai waktu persekolahan,mama menjemput Tikah pulang sambil mempelawa Ezzah untuk bertandang ke rumah. Ezzah bersetuju pada hari minggu nanti. Setelah mereka berlalu,Ezzah ke perpustakaan,dia dah berjanji dengan Zafrul untuk mengulang kaji pelajaran bersama-sama.

“Camne Ezzah?”

“Camne pe?”

“Ko dah bagitau belum kat Tikah?”

“Pasal pe?”

“Pasal aku nak berkawan ngan die?” Ezzah buat muka nakal.

“Jangan la buat muka camtue…pat la Ezzah,aku nak gi latihan sukan nie…kang performance aku jatuh aku suruh coach salahkan ko ek,”

“Hahaaha…dah bagitau kat Tikah,dia kata ok..tapi bagi dia masa,”

“Ala…nanti ada la perkembangan tue…” Zafrul mencelah. “Ko nie gopoh la..sabar la…takkan lari gunung di kejar,”

“Memang takkan lari gunung dikejar,tapi nie manusia beb,manusia ada dua kaki,”

“Eh,ko nie…tue perumpamaan la….”

“Telinga aku panas jer…kat DM tadi dengar si Faris playboy tue dah aim Tikah,wei,aku tak nak kehilangan dia!!!” Ashraff buat muka cuak.

“Ala..kat kelas tadi pun memang si Faris tue duk mengusha Tikah,panggil-panggil,tapi Tikah buat dunno jer,inikan membalas,pandang muka si Faris pun tak,” ujar Ezzah

“Yeke Zah?”

“Iye….eh,ko nie dah kul baper? Dah dekat pukul 3.30,bukan ko nyer training start kul 3,dah lewat nie,” Ezzah mengingatkan Ashraff.

“Ha’a la…Ya Allah..dah lewat,k,aku chow dulu,Ezzah ada apa-apa roger aku tau,”

“Iye….gi la cepat…ko nie ganggu kiteorang dating la…” Zafrul berkata sambil tergelak.

“Wei mat,nak dating gi taman bunga la,bukan kat library,”

“Hehehe,wei mat,ni namanya dating with knowledge k,” mereka tergelak bersama-sama.

Ashraff berlalu pergi sambil dihatinya berbunga-bunga. Ashraff Zikri dilamun cinta….

Hujung minggu tue,Ezzah bertandang ke rumah Tikah.Mama menyambutnya dengan mesra bersama si kecil Asyraff. Mama memasak nasi beriani untuk santapan mereka bersama. Asyraff gembira sekali apatah lagi bila ada yang melayannya. Ezzah sangat gembira bermain bersama kanak-kanak,apatah lagi dia merupakan anak tunggal. Tapi terdetik di hatinya satu kemusykilan,Tikah ada mengatakan yang papanya meninggal semasa dia berada dalam kandungan mamanya,tapi siapa Asyraff yang masih kecil nie,dia diperkenalkan sebagai adik kepada Tikah.

“Terima kasih Ezzah sudi berkawan dengan Tikah,”

“Eh,mak cik,saya gembira kawan dengan Tikah,”

“Anak mak cik tue pelik sikit,”

“Biasa jer mak cik,takde yang peliknya,”

“Ezzah perasan tak yang Tikah,tak berapa boleh dekat dengan lelaki?”

“Hm…ada gak saya perasan mak cik,erm…hari tue ada kawan saya nak kenal dengan dia,kawan saya tue pergi nak berborak dengan Tikah,tapi Tikah lari,” Mama mengangguk kepala mendengar hal itu.

“Hm…dia begitu sejak 2 tahun dulu…dulu Tikah seorang yang periang,becok,dia boleh kawan dengan sesiapa pun,tapi sekarang,semua tue dah berubah,” mama nampak sedih. Ezzah menggenggam tangan mama, “Sabarlah makcik, ada hikmah lah tue,mungkin nanti Tikah akan sembuh dari kelukaan tue,”

“Ezzah tak tahu….”

“Tahu apa mak cik?”

“Erm…tak ape lah,suatu hari nanti, Ezzah akan tahu juga,” mama menamatkan perbualan lantas bangun berjalan ke tempat dimana Tikah dan Asyraff sedang bermain.Seribu persoalan terbit di benak Ezzah.

“Ezzah aku nak nombor handphone Tikah?”

“Hm?”

“Ye,no henset dia,ada tak?”

“Erm…ada…tapi..”

“Oh,ok…ko nak tanya dia dulu eh,okay,ko tanya die,kalau dia bagi cepat-cepat bagi kat aku tau,aku teringin nak borak dengan dia,kat sekolah inikan borak,nak duduk dekat pun dia dah gelabah,dia ada masalah dengan lelaki ke Ezzah?”

“Entah la,tapi ada gak nampak dia berperangai macam tue,”

“Hm….aku cintakan dia Ezzah,aku betul-betul jatuh cinta pada dia,”

Ashraff tenggelam dalam khayalannya,kalaulah dia boleh melihat em….dengan lebih dekat wajah itu,melihat lekuk bibirnya,hidung mancungnya,mata bundarnya,alangkah bahagia hati Ashraff,apatah lagi kalau dapat mendengar bicara si manis itu,mendengar gelak tawanya betapa dia akan tidur lena saban malam.

“Ashraff nak nombor Tikah,boleh?”

“Hm?”

“Ahraff nak nombor telefon Tikah,boleh?”

“Nak buat apa?”

“Entah dia,”

“Erm….”

‘Bagi lah Tikah,dia ikhlas nak kawan tue,”

“Em….bukan ke Ezzah ada nombor fon Tikah?”

“Means….Tikah bagi ke?”

“Erm…Ezzah ada kan,”

“Yap,Ezzah ada,on the spot Ezzah bagi kay,”

“Suke ati Ezzah la,” Tikah tersenyum.

“Erm…Tikah suka tak kat Ashraff?”

“Hm? Soalan apa tue?”

“Simple je la soalan tue Tikah,Tikah tak tertarik ke pada Ashraff?”

“Ashraff tue nampak baik kan,” perlahan Tikah bersuara.

“Ye Tikah…dialah ketua pelajar,kapten asrama,kapten bola sepak,semuanya lah,pendebat sekolah,dia all-rounders Tikah,takde orang yang tak akan berhenti melirik padanya,dia terlalu istimewa,”

“Tapi kenapa dia takde makwe? Saya ada banyak kali dengar mengenai dia meniti di mulut-mulut para gadis,tapi tak ada la pulak saya tengok dia berkepit dengan mana-mana perempuan,”

Ezzah tersenyum seraya berkata, “Sebab dulu dia tak buka hati dia pada sesiapa pun,banyak yang cuba mengetuk pintu hati dia,tapi dia menolak…kini dia nampak cahaya itu Tikah,dia Nampak gadis itu,gadis yang mampu membuat dia tersenyum dan gembira,Tikah tau siapa gadis itu?”

“Siapa Ezzah?” tertarik Tikah mendengar cerita Ezzah

“Gadis itu awak Tikah,Atikah Hani,”

Tikah terkejut,mendengar namanya disebut, “Kenapa saya? Saya bukan sesiapa pada dia,”

“Kerana awak bukan sesiapalah yang membuat dia jatuh hati pada awak Tikah,’

“Saya nie tak sempurna,dia tak kenal siapa saya,”

“Dia nak mengenali awak Tikah,dia betul-betul ikhlas nak mengenali awak,pegang janji saya Tikah,awak takkan menyesal mengenali dia,dia begitu sempurna,”

“Saya takut Ezzah,saya tak boleh mendekati lelaki,seorang pun saya tak leh dekati,saya takut,takut sangat-sangat,”

“Apa yang awak takutkan Tikah? Dia takkan makan awak Tikah,dia hanya nak kawan dengan awak dan berhasrat nak jadikan awak permaisuri hatinya,”

“Ezzah taukan saya tak boleh dekat dengan lelaki,”

“Saya tau,saya nampak, apa masalahnya Tikah,semuanya boleh diatasi,”

“Tak boleh Ezzah,tak boleh diatasi,semua tue dah berlalu,”

“Apa yang dah berlalu?”

“Ezzah…nanti saya cerita kay,”

“Ok…maaf saya terlalu memaksa awak menerima Ashraff,”

“Takpe,saya faham,”

Ashraff begitu gembira apabila mendapat nombor telefon bimbit Tikah,dia melompat-lompat kegembiraan,perasaan gembiranya itu menyebabkan dia mendapat kekuatan lalu memberikan banyak gol pada game petang tu. Huhuhuhu manusia,apabila kegembiraan melanda diri,semua perkara menjadi.

Malam itu,dengan konfidennya,Ashraff menempah public phone di asrama selepas prep.Huhuhuh orang dilanda angau,mujurlah junior-junior semuanya sporting dan member peluang kepada Ashraff.

“Tuela aku dah kata kat kau,pakai handphone tue,ko tak nak,patuh sangat kat peraturan hostel tue,” Zafrul membebel kepada Ashraff yang hanya tersenyum-senyum. “Aku tau la kau angau Ashraff,tapi takkan la sampai aku bercakap dengan kau,kau tak dengar,”

“Sori bro,aku excited sangat la…” Zafrul menggeleng-gelengkan kepala melihat Ashraff,

penangan cinta.

“Assalamualaikum,buat ape,mengganggu ke,” agak kacau bilau pertanyaan Ashraff,belum sempat Tikah menjawab,dia meneruskan soalan, “Tak studi ke? Studi ape? Tak tengok tv ke?” betapa mamat nie terlalu gementar. Tikah ketawa perlahan,mendengar pertanyaan yang berbagai macam.

“Assalamualaikum,” perlahan Tikah memberi salam.

“Waalaikumsalam,”sentak tiba-tiba berhenti Ashraff yang melalut kemana-mana

“Tikah sihat?”

“Alhamdulilah,”

“Terima kasih,izinkan Ezzah bagi nombor fon,”

“Its ok….”

“Erm…Tikah kenal tak Ashraff nie sape?”

“Erm..kawan Zafrul kan,”

“Yap,10 markah untuk Tikah,” Ashraff cuba membuat lawak,mereka ketawa bersama.

“Esok,Ashraff ada game,Tikah nak datang tak?”

“Hah?”

“Erm…kita tak pernah bertemu dekat,apatah lagi berbual,boleh tak Tikah datang masa Ashraff main esok,dengan Ezzah? Bolehkan?” tanpa memberikan peluang kepada Tikah untuk membantah,Ashraff menjelaskan hasrat hatinya.

“Saya….”

“Erm..lepas game,kita keluar,minum-minum,borak-borak,bolehkan?”

“Ashraff…” lembut suara Tikah menyebut namanya,membuat dada Ashraff bergetar

“Erm..please Tikah,saya nak minta izin awak,”

“Apa dia?”

“Saya nak mengenali awak,dengan lebih dekat,lebih rapat,” Tikah membisu.

“Saya tak pandai nak sembunyikan perasaan saya,boleh kita mulakan dengan berkawan?”

“Akan saya fikirkan Ashraff,” pendek jawapan Tikah

“Tikah tak kisahkan,”

“Hm…..”

“Tikah,kita jumpa esok ye,saya tunggu awak kat padang,”

“Ye saya,Insyaallah,”

“Saya berharap sangat,dan harap awak sambut permintaan saya nie,saya ikhlas Tikah,”

“Insyaallah Ashraff,Insyaallah,”

“Ok…maaf mengganggu awak malam-malam nie,selamat malam,assalamualaikum,”

“Takpe,selamat malam,waalaikumussalam,” Tikah memutuskan talian,manakala di seberang sana, Ashraff sedang tersenyum sambil memeluk gagang telefon.

“Abang,saya nak pakai fon sekarang boleh tak,” tiba-tiba ada seorang junior menegur Ashraff yang masih tersengih-sengih di hadapan telefon awam tersebut.Zafrul yang berada dibelakang dah terbahak-bahak ketawa.

“Woi bro,bagila budak lak pakai fon tue,kau nak peluk fon tue sampai bile?” Zafrul menjerit

kearah Ashraff yang Tersipu-sipu malu.

“Ye dik,sorry,abang tak perasan tadi”sambil menyerahkan gagang telefon,Ashraff berlalu pergi,wajahnya merona merah malu kerana perbuatannya yang agak keanak-anakan.

“Camne bro?”

“Camner pe?”

“Tikah ok?”

‘Alhamdulillah ok,” ucap Ashraff sambil mengusap-ngusap wajahnya.

“Wah,nampaknya lena la tido kau malam nie,” Ashraff tersengih tak mengucap kata.

“Aku rasa macam mimpi bro,betul ke aku bercakap dengan dia tadi,”

“Citerla sikit ,”

“Aku ajak dia tengok match esok,”

“Oh bagus la…nanti aku suruh Ezzah teman dia,”

“Thanks bro,memang itu yang aku harapkan,”

“Erm…lagi…”

“Aku bagitau dia hasrat hati aku,”

“Wah, lajunya!”

“Kau kenal aku kan bro,aku suka berterus terang,”

“Hm…pastue dia cakap pe?”

“Dia cakap dia akan fikirkan,”

“Hm..Insyaallah dapat la tue,”

“Em…aku pun berharap,cinta yang nak dipupuk nie bukan berdasarkan nafsu dan lahiriah sahaja,aku berharap supaya ini akan dapat memantapkan iman kami,”

“Insyaallah Ash,aku pun harap benda yang sama untuk kau,”

Tikah…terima kasih…walaupun awak hanya terima saya sebagai kawan awak,tapi itu semua dah cukup bernilai untuk saya,dah cukup buat saya gembira. Saya mahu menyayangi awak,hilangkan kedukaan di wajah awak,saya tahu masa saya akan tiba,nanti………

Ashraff…awak terlalu sempurna…saya takut nak mendekati awak… walaupun awak begitu ikhlas nak mengenali saya..biarlah kita berkawan dahulu mungkin suatu hari pintu hati ini akan lupakan kisah silam itu dan mula menerima awak….

Ashraff..aku tak tahu kenapa kakiku melangkah kesini,menepati janji yang ku sebut semalam. Melihat dirimu,melihat wajahmu yang berkeringat di tengah padang. Apakah kau serius dengan apa yang kau ucapkan?

Melihat Tikah menghadiri perlawanan petang nie mebuat hatiku berbunga-bunga riang. Terima kasih duhai sahabat membantu diriku mengejar cinta ini yang jarang benar singgah di hati. Terima kasih,indah rupanya cinta tue.

“Thanks Tikah datang petang nie,” Tikah hanya tersenyum. Ashraff sedang mengesat peluh,ramai mata-mata yang memandang mereka berdua.

“Nanti kita keluar minum boleh?”

“Erm…Tikah…”

“Jom la Tikah,kiteorang teman kay,” perlahan Tikah mengangguk. Ashraff tersenyum dalam hati.Sengaja Ezzah dan Zafrul meninggalkan mereka berdua dengan alasan ingin berjalan-jalan di taman. Tikah nampak tidak selesa ditinggalkan berdua dengan Ashraff,Ashraff tenang melihat dirinya.

“Tak nak ucap tahniah ke pasukan saya menang tadi?”

“Hah? Tahniah…” mendatar suara Tikah

“Macam tak ikhlas jer Tikah,”

“Mana ada,biasa jer,” dengan pantas Tikah membalas dengan mata yang besinar-sinar membuat Ashraff terkagum melihat dirinya.

“Tikah…awak nie cantik,” Tikah terkejut mendengar ucapan Ashraff

“Apa yang awak cakap nie Ashraff,saya tak suka,”

“Betul Tikah,pertama kali saya tengok awak,saya rasa awak terlalu istimewa,di mata saya,”

“Ashraff…”

“Tikah,saya tak suka sembunyikan perasaan saya,”

“Maksud awak?”

“Saya benar-benar jatuh hati pada awak Tikah,benar-benar cintakan awak,”

“Jangan cakap soal jatuh hati dan cinta dengan saya,Ashraff. Saya bukan perempuan yang layak untuk awak ,”

“Kenapa Tikah,saya betul-betul ikhlas dengan awak,”

“Ashraff…saya tak nak awak menyesal di kemudian hari,”

“Apa yang awak cakap nie Tikah,saya tak faham,”

“Saya tak sempurna Ashraff,ramai lagi perempuan yang lebih layak untuk awak,”

“Tapi saya nak awak..”

“Ashraff…suatu hari nanti..bila awak mengetahui tentang saya,awak akan menyesal mencintai saya,”

“Jangan cakap macam tue Tikah,saya terima awak seadanya dan harap awak juga begitu,”

“Ashraff beri kita masa,awak akan tahu kebenarannya,” Tikah bangun

“Awak nak kemana Tikah?”

“Saya nak balik,”

“Tunggu lah dulu,balik dengan Ezzah,”

“Tak ape,saya boleh balik sendiri,”Tikah dah menyandang beg di bahunya.

“Tikah..tunggu dulu…” Ashraff mencapai beg di bahu Tikah,menahan Tikah dari pergi.

“Ashraff…lepaskan beg saya,saya minta tolong…”suaranya berubah nada,denyutan jantungnya bertambah kencang.

“Naper Tikah…”Ashraff melepaskan pegangannya dan sepantas kilat Tikah berlalu pergi, terkesan air mata di matanya.

Tikah…saya dah buat awak nangis ke…saya dah buat awak sedih ke…Tikah apa masalah awak,kenapa tak nak kongsi dengan saya,salah ke Tikah..kalau saya benar-benar sayangkan awak,cintakan awak,Tikah…jangan seksa saya macam nie…

Maaf Ashraff…awak tak bersalah..saya yang tak mampu nak terima awak…saya rasa diri saya sangat hina…saya rasa tak berupaya..saya rasa saya tak boleh nak terima awak….Ashraff…

Ashraff merasa bersalah apabila melihat ada air mata di tubir mata Tikah,dia merasakan yang perbuatannya membuat Tikah berduka,dia rasa bersalah dan berdosa,dia merasakan bahawa dia telah membuat cintanya bersedih dan dia harus menebus kesedihan itu.Tapi apabila Ashraff menelefon Tikah malam tue,hatinya lega,apabila mendengar suara Tikah yang tenang dan tidak menunjukkan kemarahannya pada Ashraff. Sesungguhnya Ashraff lega.Tikah menjemput Ashraff untuk menghadiri kenduri yang akan diadakan pada hujung minggu nanti,dan undangan itu membuat Ashraff tersenyum dan segera bersetuju.

Hari minggu tue,Ashraff dan Zafrul tersenyum-senyum datang bertandang ke rumah Tikah.

“Eh sape budak ni Ezzah?”

“Oh..ni adik Tikah,” jawab Ezzah sambil mengangkat Asyraff keatas ribaannya.

“Erm…comel..macam akak die,” Ashraff cuba mencubit pipi Asyraff,tapi Asyraff mengelak dan tergelak.

“Oh…ngelat ek….nama apa nie..” ucap Ashraff sambil mendukung Asyraff.Asyraff mengekek ketawa gembira bila diusik Ashraff.

“Ash..ko nie…kang demam budak tue ko gurau-gurau camtu,”

“Ala…takkan,hahaha,”Ashraff gelak sambil menggeletek si kecil Asyraff. Mereka bergelak ketawa bersama.

“Eh..apa nama si kecil nie?” ashraff bertanya

“Sama nama ngan ko?”

“Hah? Ashraff eh…”

“ Asyraff ,”lembut anak kecil itu bersuara membuat Ashraff tersenyum,nalurinya tergugat. Ashraff mengucup lembut dahi Asyraff,semoga anak ini dirahmati Tuhan.

“Akak mane? Cari akak,cakap abang nak jumpa,” pinta Ashraff.Asyraff mengangguk,turun dan terus berlari ke dalam rumah,mencari Tikah.

“Comel anak tue,tentu jiwa dia terluka,mereka anak yatimkan?”

Ezzah mengangguk,pernyataan Ashraff membuat dia teringat pada satu perkara yang memburu benaknya. Persoalan yang tak berjawab.

“Akak cepat la!!!” jerit Asyraff memanggil Tikah sambil berlari dan sekelip mata berada diatas dukungan Ashraff

Tikah keluar dan menghampiri mereka yang sedang mengusik Asyraff.

“Akak,” riang anak itu melihat Tikah, “Jom la main ngan Asyraff,”

“Asyraff main ngan sape nie..”

“Ngan abang..ehehheeh” terkekek ketawa anak itu bila digeletek lagi oleh Ashraff.

“Asyraff…main elok-elok,’tegur Tikah

“Tikah,mama mana?” Tanya Ezzah

“Ada,kat dapur kot,”

“Oh…aku nak gi toilet jap kay,”

“Ok…”

“Mama,boleh Ezzah tanya sesuatu?”

“Tanya apa?”

“Kenapa dengan Tikah mama?”

“Kenapa apa? Apa maksud Ezzah?”

“Kat sekolah ada seorang mamat ni,kawan Ezzah,dia nak kenal dengan Tikah,tapi kenapa mama?”

“Kenapa apa?”

“Kenapa dia tak mahu didekati dan mendekati lelaki?”

“Apa maksud Ezzah?”

“Budak lelaki tue ada kat luar ma,”

“Sape? Ashraff?” Ezzah mengangguk

“Mama tak boleh cakap apa-apa Ezzah,dah puas mama nasihatkan dia,tapi dia tak dapat terima lelaki lain dalam hidup dia,”

“Tapi ma… Ashraff tue baik ma,dia terlalu sempurna,”

“Ezzah,itu pilihan Tikah,mama tak boleh paksa dia,”

“Hm…”Ezzah terdiam menyedari hakikat itu. “Ma,boleh Ezzah Tanya satu perkara lagi?”

“Pe dia sayang?”

“Siapa ayah Asyraff?”

“Kenapa Ezzah tanya macam tue?” terkejut Puan Azlin mendengar pertanyaan Ezzah

“Dulu Tikah ada bagitau yang arwah ayahnya dah lama meninggal,jadi Ezzah pelik siapa ayah Asyraff?”

“Ezzah….”muka Puan Azlin berubah,muram

“Mama..maafkan Ezzah,Ezzah tak bermaksud nak menyedihkan hati mama,”

“Tidak Ezzah,tak apa,” Mereka terdiam sejenak.

“Ezzah patut tahu sesuatu, mama rasa tak patut mama sembunyikan perkara ini dari Ezzah, apatah lagi Ezzah kawan rapat Tikah,tapi mama harap Ezzah dapat simpan rahsia ini,”

“Baiklah ma,Ezzah janji,”

Puan Azlin bercerita mengenai perkara yang menimpa anak kesayangannya Atikah Hani Abdullah dan Ezzah tekun mendengarnya setiap butir bicara membuat dia mengerti akan letak perkara yang sebenarnya.

Tikah maafkan aku kerana terlalu memaksa. Maafkan aku kerana tidak memahami dirimu duhai rafiq. Maafkan membuat kau terseksa jiwa dan batinmu. Tikah aku berjanji pada mama akan melindungi dirimu,akan mejadi pelindungmu supaya kau bahagia wahai teman.

Pn. Azlin melihat sayu wajah Tikah yang lena tidur sambil memeluk Asyraff. Sehingga kini dia masih menyalahkan dirinya atas kejadian yang menimpa Tikah. Atas apa yang telah berlaku,kecelakaan sehingga menyebabkan kehidupannya berantakan. Sehingga Tikah yang membesar sebagai pujaan ramai menjadi seorang yang berbeda dengan sifatnya.

Tikah…saya benar-benar sayangkan awak,sayang awak dengan sepenuh jiwa raga. Tak pernah saya rasa rindu sebegini. Saya tak tahu macam mana saya nak yakinkan awak,yang saya betul-betul ingin mencintai awak. Saya takkan sia-siakan perasaan awak Tikah. Tikah apa pun yang telah berlaku biarlah berlalu,kita yang masih hidup perlu memandang kehadapan,melihat pada masa hadapan.

Ashraff,hati saya berdetik bila melihat wajah awak. Siapa yang takkan tergugat pada tampang sepertimu,begitu sempurna. Ashraff…mereka berkata yang saya buta bila menolak awak,tak ingin menyambut cinta awak,tapi mereka tak mengerti Ashraff. Tak mengetahui apa yang Tikah hadapi. Apa yang Tikah alami. Kalau saya boleh,dah lama saya akan menerima awak. Tapi saya tak boleh Ashraff,tak dapat.

Tikah termenung di jendela melihat langit malam. Sesudah membuat susu untuk Asyraff,Asyraff lena kembali.Tikah menggagahkan diri untuk menyiapkan homework yang masih belum siap. Walau dia merasakan kepenatan hasil dari kenduri dan melayan si kecil Asyraff. Sesekali dia menjenguk Asyraff yang sedang lena di katil. Mama mengejutkan Tikah sambil membawa semug milo untuk Tikah.

“Oh,thanks ma,”

“Its ok dear…”

“Mama tak tido lagi? Tengok Asyraff tue lena tido,penat sangat kot,”

“Ha’a,nyenyak betul,suka dia boleh main-main tadi. Baik betul mama tengok kawan Tikah tue,”

“Sape ma?”

“Apa,yang tinggi,hitam manis tue..tadi….”

“Oh Ashraff ma,”

“Baik nampak budak tue Tikah,”

“Ma…ma nak cakap apa nie…”

“Erm….tak adalah…”

“Ma…..”

“Tadi Ezzah cerita kat mama,”

“Ezzah cerita apa ma?”

“Pasal Ashraff?”

“Ah mama….” Tikah mengeluh.

‘”Pasal hasrat Ashraff pada Tikah,”

“Mama,Tikah tak rasa yang dia sesuai untuk Tikah,”

“Kenapa? Erm..mama ada sesuatu nak beritahu,”

“Apa dia ma,”

“Tadi mama cerita pasal benda tue kat Ezzah,”

“Ma….kenapa?”

“Mama rasa….Ezzah patut tahu hal ini,dia patut tahu supaya tidak akan ada lagi persoalan dibenaknya,”

“Mama…..” Tikah memeluk mamanya erat.

“Maafkan mama sayang…Ezzah orang yang tepat untuk mengetahui tentang hal ini,”

Pn. Azlin tak menyangka pemergiannya ke jamuan di rumah kawannya akan meninggalkan satu kesan hitam dalam hidupnya. Tikah,anaknya nan seorang menegaskan ingin tinggal sendiri di rumah dan tidak mengikut mamanya ke jamuan tersebut. Walaupun tak sedap hati,Pn Alin tetap memenuhi undangan tersebut atas dasar kawan baik. Apatah lagi alasan Tikah yang ingin mengulangkaji pelajaran dan menyiapkan projek sekolah menyebabkan mamanya ini bersetuju.

Namun,lambaian tangan dan senyuman manis Tikah itulah yang terakhir dilihat Puan Azrin,

selepas itu hanya air mata dan wajah kemurungan menghiasi wajahnya. Kemurungan itu berterusan.

Tikah tak menyedari ada seseorang memerhatikan kereta mamanya yang berlalu. Dia terus mengunci pintu dan berlalu ke biliknya. Seseorang telah memasuki rumahnya tanpa Tikah sedari. Lelaki…berniat hanya untuk merompak,tapi apabila melihat gadis secantik Tikah,nafsu siapa yang dapat menahan. Tikah tergamam apabila menyedari lelaki itu didalam biliknya. Memandangnya dengan pandangan penuh nafsu. Tikah dipukul dan ditampar sehingga tidak berdaya melawan. Apatah lagi tenaga gadisnya nak dibandingkan dengan tenaga lelaki sekuat itu. Umpama mimpi dalam mimpi. Tikah hanya mampu menangis,menangisi dirinya yang diperlakukan sebegitu hina oleh lelaki tersebut. Tanpa sebarang belas kasihan. Tikah tak sedarkan diri. Apabila dia tersedar,rumahnya telah habis diselongkar. Tikah melihat dirinnya,dengan pakaian terkoyak,sakit-sakit seluruh badan,dia berasa sangat kotor. Menyaksikan tompokan darah di atas katil menyebabkan dia menangis dan meraung sekuat hati. Tikah dapat merasakan yang hidupnya gelap dan kelam. Masa depannya akan hancur.

Pn Azlin yang baru pulang terkejut melihat rumahnya bagai dilanda taufan.Dia memanggil-manggil Tikah namun tiada sahutan. Pn Azlin berlari anak ke tingkat atas,dia terkejut melihat Tikah yang terperosok di ceruk dinding memandang padanya tanpa pandangan yang bererti. Pandangan yang kosong.

Peristiwa yang menimpa Tikah disembunyikan,Pn Azlin tidak mahu menghebohkan cerita itu,tentulah perkara seaib itu akan menjadi satu mimpi ngeri kepada keluarganya. Mimpi ngeri itu menjadi kenyataan,apabila suatu hari,Tikah mula muntah-muntah. Pn Azlin membawanya ke klinik untuk membuat pemeriksaan dan disitu segalanya bermula. Tikah disahkan

mengandung! Dicemuh masyarakat,itulah dugaan yang dihadapi oleh keluarganya,tanpa suami sebagai tempat berdamping, Pn Azlin terpaksa mengambil keputusan drastic untuk berpindah dari situ,ke tempat yang tiada orang yang mengenali mereka. Dengan usia Tikah yang baru memasuki usia 17 tahun,menghadapi peperiksaaan SPM adalah terlalu berat baginya. Dengan tanda mata dari perompak tue, Tikah lemah,pegangan hidup mula goyah.Masih terngiang di telinga Pn.Azlin,kata-kata Tikah.

“Kalau dia meragut kehormatan Tikah,apalagi yang boleh dikatakan,meraung dan menangis sepanjang hari pun,takkan dapat kembalikan ia. Tapi kenapa tinggalkan benih dia pada Tikah mama,Tikah tak sanggup!”

Tikah meninggalkan sekolah dan mengambil peperiksaan secara persendirian,apatah lagi dengan kehadiran orang baru dalam hidup mereka,membuat dia bertambah sibuk. Di awal kelahiran Asyraff,Tikah tidak dapat menerima hakikat tue. Tapi bila terpandang pandangan mata anak itu jernih dan berkaca-kaca, Tikah sedar bahawa, anak kecil ini tak bersalah,dan dia tak patut dibenci. Tikah cemerlang dalam peperiksaan SPM yang didudukinya. Namun dia tak tega nak meninggalkan si kecil Asyraff yang baru berusia setahun setengah ketika itu. Dia bertekad untuk menyambung pelajarannya di peringkat STPM sahaja. Namun keadaan Asyraff yang asyik sakit-sakit membuat dia hanya menjaga Asyraff di rumah sahaja, dan tidak menghadiri kelas untuk tingkatan 6 rendah. Tikah mula menyayangi Asyraff keletahnya,petah bicaranya,Tikah sedar yang Asyraff anak yang istimewa,dan dia harus bersyukur memliki Asyraff. Jika Asyraff dibawa bersiar-siar,mulutnya akan petah berkata-kata,mentafsir setiap apa yang dlihat oleh pandangan matanya. Tikah dan mamanya hanya akan tersenyum dan mengiakan. Masyarakat di sekeliling menyenangi si kecil Aysraff,dan apa yang mereka tahu Asyraff adalah anak Pn Azlin.

Suatu hari, Pn Azlin pulang dan membawa khabar gembira,mereka akan berpindah ke Kuala Lumpur, dia diterima bekerja di Princecourt Hospital. Pn Azlin juga menegaskan bahawa Tikah perlu menyambung pelajarannya. Meneruskan perjalanan yang terhenti.Dan disini Tikah berada bersama Ezzah dan Ashraff yang sangat-sangat menyintai dirinya. Takdir menemukan mereka berdua. Apakah cinta dapat bercambah di hati,atau benih itu hanya akan kering dan menyepi…

“Ma,”

“Ye sayang,”

“Tikah takut nak terima Ashraff,”

“Kenapa sayang?”

“Kalau dia tau hal nie…dapat ke dia terima Tikah?” Pn Azlin terdiam,hati orang,siapa yang dapat meneka….

“Aku dah cerita kat kau ni Ashraff,kau fikirlah sendiri,” Ezzah berlalu setelah menceritakan segalanya pada Ashraff.

Ashraff senyum nipis,hatinya bergelora,fikirannya buntu.Tikah…..

Kenapa bila rasa itu mula berputik,dia menyepi,pergi dari kehidupan ini. Tiada lagi senyuman dan sapaan mesra di pagi hari. Atau kata-kata manis yang boleh membuat hatinya tersenyum. Kuntum senyum itu tak akan mekar di bibir insan bernama Tikah,tapi jika dilihat pada pancaran matanya,semua pun tahu yang hatinya tersenyum.Ashraff kenapa awak sunyikan diri awak. Kenapa awak tak mahu mendekati saya lagi. Disaat saya mula mebuka sedikit pintu hati untuk awak masuki,awak pergi dan menghilangkan diri. Kenapa Ashraff?

Tikah terjenguk-jenguk semasa perhimpunan,mencari kelibat Ashraff. Jika tidak sudah tentu dia ada dihadapan sebagai ketua pelajar. Ke kanan ,ke kiri,Tikah menyoroti barisan. Dia hanya melihat Arul yang sedang sibuk kesana kemari.

“Kau cari sape tue Tikah?” sergah Ezzah.

“Oh..terkejut aku Ezzah.”

“Aku tengok kau tak senang duduk dari tadi. Kau cari siapa nie?”

“Erm..aku..aku..” Tikah tergagap-gagap.

“Kau apa?” Ezzah tergelak. “Ha..nie aku ada sesuatu untuk kau,” Ezzah menyambung percakapannya sambil mengeluarkan sesuatu dari poket baju kurungnya.

“Apa dia Zah?”

“Ni hah,Ashraff kirimkan kat kau,” satu kotak kecil cantik terbungkus dan sampul surat seperti surat disuakan oleh Ezzah. Ezzah mengambilnya dan menelek-nelek bungkusan tue.

“Tak payahlah kau telek sampai macam tu sekali Tikah , bukan bom la..kalau bom dah lama aku ngan Ezzah mati,” Zafrul menyampuk. Tikah tersenyum malu,lantas memasukkan hadiah tersebut kedalam begnya.

“Oh ya, Ashraff berkirim salam,” Zafrul bertutur perlahan. Baru sahaja Tikah ingin membuka mulut. Zafrul dah berkata-kata lagi, “Ashraff ke Johor,ada perhimpunan pelajar kat

sana,seminggu die ke sana,” Tikah mengangguk perlahan.

“Kau rindukan die kan Tikah?” perlahan Ezzah berbisik di telinga Tikah. Tikah hanya berpaling dan tersenyum malu tidak menjawab. “Aku tau kau rindu dia..”

Tikah tersenyum lagi,dia tak tahu nak mengiyakan atau menidakkan pernyataan itu. Dia hanya mampu tersenyum,tapi jauh di sudut hatinya,dia terasa rindu. Rindu yang perlahan menusuk kalbu.

Tak sabar Tikah nak membaca surat yang ditnggalkan oleh Ashraff untuk dirinya. Dia tak tahu kenapa dirinya berkelakuan sebegitu. Perlahan dia merasakan dia akan menerima Ashraff,tapi sebahagian daripada dirinya menidakkan perasaan itu. Atikah Hani sememangnya jatuh hati pada Ashraff Zikri.

Apabila lembaran kertas itu dibuka,matanya tertangkap pada coretan kata-kata itu

“Walau apa adanya dirimu..aku tetap menerimamu…mengasihimu sepenuh hatiku..selagi diizin Tuhan Yang Esa”

“ Salam…

Atikah Hani Abdullah..manis nama tue..padan betul dengan dengan Ashraff Zikri Zainudin..hurm…harap sangat awak sedang tersenyum ketika ini. Awak nampak manis bila tersenyum dan awak buat saya jatuh hati. Selama kita kenal, saya harap awak faham yang saya tak reti nak sembunyikan perasaan saya,perasaan yang saya benar-benar inginkan awak.

Tikah,saya balik dari Johor nanti boleh kita jumpa? Saya teringin nak berborak lama dengan awak. Nak tengok awak senyum lama-lama. Awak jangan lari pulak nanti bile tengok saya. Buruk sangat ke muka saya Tikah? Sampai hari tu awak lari bila saya tegur awak? Pelik betul awak. Tapi dalam kepelikan tue buat awak bertambah manis. Cinta buat apa yang kita nampak jelek jadi baik,kan sayang? Ops tersayang pulak saya,hurm..mesti muka awak merah padam sekarang. Saya suke! Walau macam manapun mimik muka awak,saya tetap sayang awak,tetap berminat nak menatap wajah awak.

Tikah janji dengan saya,awak akan datang nanti. Kita jumpa kat warung Mak Bedah je,jangan risau,lagipun saya bukan anak orang kaya nak ajak awak makan kat hotel. Heheheehe..Tikah..saya nak minta diri dulu,baju saya tak berkemas lagi nak ke Johor ni,kalau awak dah jadi awek saya kan senang boleh mintak awak kemaskan. Hihihi.

Ok..jaga diri baik-baik ye. Peluk cium untuk si kecil Asyraff dan kakaknya. Ops!!! Ahaahaha kirim salam pada makcik ye.

Wassalam,

Ashraff Zikri.

Tikah tersenyum sambil melipat kembali warkah itu. Dia mencapai kotak kecil berbalut cantik itu. Dengan cermat dia membuka balutan,tampak seperti kotak kecil. Dia membuka terlihat sebentuk cincin perak. Ada apa dengan cincin Ashraff? Tikah menggeleng-gelengkan kepala. Ada sekeping nota yang terselit dicelah kotak tersebut.

P/s: Ashraff tak tahu saiz Tikah,tapi orang tua-tua cakap kalau saiz jari manis gadis tue sama besar dengan jari kelinking kekasihnya,bermakna mereka ada jodoh lah tue.

Tikah tergelak dengan pernyataan tersebut. Dengan perasaan ragu-ragu bercampur nak tergelak dia menyarungkan cincin tersebut dijarinya. Ehm…padan dengan jari manisnya. Apakah ini petanda? Ashraff….

Tikah…terima saya Tikah…please…saya betul-betul sayang awak. Mulut boleh berbicara,lidah boleh melentur kata seenaknya,tapi mata Tikah,mata takkan menipu,tak pernah menipu apa yang dirasai jauh dalam hati ini. Tikah..hidup ini banyak dugaan dan aku ingin menjadi pelindungmu,penjaga disisimu,disaat suka dan dukamu, ketika tawa dan tangismu.

Termimpi-mimpi Ashraff mengenangkan Tikah. Membawa ke dalam lenanya.

“Aku lihat kamu tak keruan bah,” Alan rakan sebiliknya menegur Ashraff yang nampak tak keruan.

“Eh,takde apelah,”

“Iyoko nih,kawe tengok demo pelik jah,” Mat juga rakan sebiliknya turut sama menegur.

Ashraff tergelak kecil. “Korang nie..aku ok la…”

“Kawe kelih demo po ingat kat gewe jah,”

“Gewe tue ape Mat?” Alan bertanya dengan kerut di dahi.

“Gewe tue kekasih la Alan,” Ashraff menerangkan, Alan menganggukkan kepala.

“Hurm…yela Mat…aku rindu kat kekasih aku..eh,belum lagi la..dia tak nak jadi girl aku,”

“Kenapa pulak? Pelik tuh,” Alan bersuara sambil menggaru kepalanya yang tak gatal.

“Aku tak tahu la..aku suka sangat kat dia dan dah bagitau dia,tapi dia masih tak terima aku lagi,”

“Huh,parah tue,” Mat bercakap

“Kau bukannya tak hensem Ashraff..hensem..macam Ashraff Muslim” Alan memuji.

“Macam mana perempuan tue boleh tak suka kau eh,”

“Entahlah korang,aku pun tak tau kenapa,”

“ Sabar jela Ashraff. Perempuan kan lama-lama cair la tue,”

Ashraff hanya tersenyum sambil merenung langit.

Tikah,awak dah baca belum surat saya? Cincin tue dah tersarung ke pada jari awak. Sepanjang saya disini,tak pernah sedetik saya melupakan awak. Wajah awak terbayang-bayang di mata saya,suara awak terngiang-ngiang di telinga. Tikah, awak tahu tadi lawak betul, sebelum mulakan pembentangan kumpulan,fasilitator minta saya bacakan doa,tapi awak tahu Tikah, saya buat kesilapan besar,malu betul,saya bacakan doa makan. Ahahaha Tikah,semua orang ketawakan saya,tak terkata saya,Cuma senyum Tikah. Sesungguhnya saya sedang angau,angaukan awak Tikah.

Cincin itu masih berada di dalam bekasnya. Mama sendiri dah melihat cincin itu,manakala si kecil Asyraff merengek inginkan cincin itu. Ezzah sangat gembira apabila Tikah menunjukkan cincin itu,malah dia tak berhenti-henti meminta Tikah menerima Ashraff. Tikah tak tahu,apabila melihat Ezzah dia merasa sayu,sahabatnya nan seorang ini betul-betul mahukan dia bahagia,benar-benar mahu dia gembira. Pandangan mata Ezzah bila melihat Asyraff juga memperlihatkan satu perasaan kasih sayang. Ezzah,aku tak tahu bagaimana mahu menghadapimu duhai sahabat,aku tak tahu bagaimana nak berbicara dan bergelak tawa denganmu setelah kau mengetahui mengenai rahsia ini. Rahsia besar yang aku sembunyikan selama ini. Mengertikah kau duhai sahabat,pada kesakitan dan kelukaan yang aku alami ni?

Tikah menidurkan Asyraff,malam tue, Ezzah tidur di rumahnya,mereka akan mengulang kaji bersama-sama, peperiksaan percubaan yang kian menjelang,membuatkan mereka semakin berusaha bersungguh-sungguh. Apatah lagi,ibu bapa Ezzah tidak ada di rumah kerana outstation.Asyraff tidur lena di katilnya, Ezzah memandang sayu anak itu,dia mengusap ubun-ubun anak itu,semoga dia membahagiakan ibunya.

“Asyraff anak yang istimewa Tikah,” tiba-tiba Ezzah bersuara,mengejutkan Tikah yang sedang leka menulis formula makroekonomi.

“Ezzah…”lirih suara Tikah.

“Kenapa Tikah nak sembunyikan hal nie…”

“Tikah….”

“Tikah….Ezzah ada disisi Tikah,Ezzah menyayangi Tikah macam kakak Ezzah,” suara Ezzah mula berubah nada

“Ezzah..Tikah..”

“Ezzah nak kongsi apa yang Tikah rasa. Ezzah nak rasa apa yang Tikah rasa. Ezzah nak menyokong Tikah,walau apapun yang terjadi. Walau apapun yang telah berlaku,” perlahan Ezzah menghampiri Tikah.

“Ezzah..Tikah…” mereka berpelukan,tangisan mengalir dipipi masing-masing.

“Maafkan Tikah,”

“Tikah tak percayakan Ezzah ke?”

“Bukan macam tue…”

“Tikah malu…”

“Bukan salah Tikah,apa yang nak dimalukan,Tikah…”

“Tapi kenapa Tikah, Tikah tak pernah buat tak senonoh,Tikah hanya seorang budak perempuan yang tak tahu apa-apa,kenapa Tikah Ezzah,menanggung kesakitan dan keperitan nie,”

“Tikah….” Semakin erat pelukan mereka berdua,Tikah mula mengongoi di bahu Ezzah.

“Kenapa dia rosakkan Tikah,Tikah tak izinkan dia memperlakukan Tikah sebegitu rupa,kenapa dia tinggalkan benih dia pada Tikah,kenapa dia biarkan Tikah menderita macam nie. Menanggung keperitan mengandungkan anak ini,dan menjaga dia sepenuh hati. Kenapa Ezzah?” Tikah meluahkan segalanya,apa yang terbuku dihatinya,apa yang dirasa olehnya.

“Ini takdir Tikah,”

“Semua orang cakap benda yang sama,mama,polis,doctor,semua berbicara tentang satu perkataan tue, takdir! Tapi kenapa takdir nie berlaku pada Tikah,kenapa bukan pada orang lain?”

“Sebab,semua ini takdir Tikah….” Perlahan Ezzah membangunkan Tikah dan membawanya mendekati katil Asyraff.

“Lihat anak ini Tikah,” Ezzah menunjuk kearah Asyraff yang sedang tidur lena.

“Anak ini lahir dari perut Tikah,dia lahir kerana kasih sayang Allah swt pada Tikah. Allah sedang menguji Tikah,sesungguhnya,tidak Allah memberikan sesuatu dugaan itu lebih berat dari apa yang mampu ditanggung oleh hamba-Nya Tikah,”

“Ezzah tak faham, Ezzah tak lalui semua ini,”

“Cerita pada Ezzah Tikah,luahkan pada Ezzah,semoga Ezzah memahami persoalan ini. Ezzah cuba menjadi pendengar yang baik,Ezzah nak memahami Tikah,sepertimana Tikah memahami Ezzah,”

“Ezzah…”

“Hidup banyak dugaan Tikah,tapi lihatlah disekeliling Tikah,ramai orang menyayangi Tikah,sedang menyayangi dan akan menyayangi dan terus menyayangi Tikah. Pandang sekeliling Tikah,Tikah tak seorang di dunia nie, Tikah ada mama,si kecil Asyraff, Ezzah,Arul,kawan-kawan kita,semua dan yang paling penting Tikah,Tikah ada Ashraff, Ashraff Zikri yang sedia menunggu Tikah,sedia menyayangi Tikah, ingat tue Tikah,”

“Ezzah…Tikah…” Atikah Hani Abdullah kematian kata-kata.

“Tikah…Ezzah…” rupa-rupanya Pn Azlin berada di muka pintu,dipipinya,air mata mengalir.

“Mama..”serentak mereka bersuara. Mereka berpelukan,menangisi keperitan itu.

Tikah…hari nie Ashraff balik,rindu sangat pada Tikah. Kenapa dengan diri ini,tak dapat menahan perasaan. Memikirkan mengenai perkara itu membuat kepala Ashraff berdenyut-denyut. Selepas pulang dari Johor tempoh hari, Ashraff terus pulang ke rumahnya. Dia memerlukan seseorang untuk meluahkan perasaan,berkongsi apa yang dirasakan olehnya,ibunya.

“Masa silam seseorang adalah masa silamnya. Kita tak berhak untuk mempersoalkan apa yang dia hadapi dan apa yang dia buat sebelum dia bertemu kita. Jika kita benar-benar ikhlas dengan nama Allah,menyayangi dirinya,walau hina apapun dirinya,kita akan mampu terus menyayanginya,” tenang ibunya berbicara selepas Ashraff menceritakan perihal Tikah.

“Ashraff,ibu tak tahu kenapa Ashraff terlalu menyayangi Tikah,tapi ibu dapat rasakan yang Tikah memang seorang gadis yang baik dan tak salah untuk Ashraff menyayangi dia. Kalau benar ikhlas tue ada di hati Ashraff,asuh dan bimbinglah dia sebaiknya. Sayangi anaknya sepertimana Ashraff menyayangi ibunya,”

“Ibu..terima kasih,” Ashraff mencium tangan ibunya. Betapa dia dapat melihat cahaya setelah meluahkan segalanya pada ibu.

Semalam,Ashraff menelefon Tikah,meminta untuk bertemu. Tikah bersetuju,namun meminta untuk membawa bersama Asyraff sebagai peneman. Ashraff gembira bukan kepalang,selain merindui Tikah,dia juga merindui si kecil Asyraff.

“Akak,Asyraff da lama tak gi taman,mama sibuk…Asyraff nak main buai,” rengek Asyraff pada Tikah yang sedang menyalin nota sejarah.

“Erm…adik akak nie nak gi mana,” ucap Tikah seraya mengangkat Asyraff ke ribaanyya.

“Asyraff nak gi taman….”

“Erm..ok..esok akak bawa gi taman kay,”

“Erm..Asyraff nak jumpa Abang Ashraff,leh tak akak?”

“Kenapa Asyraff nak jumpa abang?”

“Asyraff nak main dengan abang,abang best!!!!”

“Yeke..”

“Yela akak,best!!!” tahukah kau duhai anak,apa yang tersirat dihati ibumu ini.

Mengenakan blaus biru dan seluar hitam,Tikah nampak manis. Asyraff tak henti-henti membebel,melihat Tikah yang lambat bersiap. Jam baru menunjukkan jam 4.30 petang,sedangkan dia berjanji dengan Ashraff untuk ke taman permainan jam 5. Ashraff menjemput mereka berdua di rumah,mama mengizinkan mereka pergi. Ada senyuman di mata mama.Asyraff berlari-lari,meninggalkan Tikah dan Ashraff yang sedang berjalan perlahan-lahan di belakang.

“Asyraff hati-hati!” jerit Tikah melihatkan Asyraff yang sedang memanjat.

“Tak apa Tikah,Asyraff kan anak lelaki,” Ashraff bersuara setelah sekian lama mereka membisu.

Tikah berpaling,melihat tampang itu. Melihat wajah lelaki yang kini mengganggu tidur malamnya. Kenapa awak hadir dalam hidup saya Ashraff? Kenapa awak hadir sedangkan saya tak dapat menerima awak.

“Awak apa khabar Tikah?” lembut suara itu menyucuk-nyucuk tangkai hatinya.

“Sihat, Alhamdulillah,awak?”

“Saya pun,Alhamdulillah,”

“Seronok ke Johor?”

“Ok…not bad wak..” Tikah hanya menganggukkan kepalanya,memalingkan wajahnya,melihat Asyraff yang kini sedang leka bermain buaian.

“Tikah….tak sudi tengok muka Ashraff ke? Buruk sangat eh muke Ashraff,”

Wajah Tikah merona merah. “Jangan la cakap macam tue Ashraff,”

“Dah tue,Tikah cam tak sudi je,” Tikah hanya membisu,dan mencuba menatap wajah itu,mencuba mencari dimana mata jejaka itu,apakah keikhlasan disitu. Ashraff tersenyum,dia gembira melihat wajah merah Tikah,nampak manis…Tikah,awak memang buat saya jatuh cinta!

“Oh ya,nie ada something tuk Tikah,” Ashraff menghulurkan sebungkus hadiah untuk Tikah,”

“Apa nie Ashraff…susah-susah jer,”

“Tak susah Tikah…” Tikah membelek-belek bungkusan tersebut. Lantas meletakkan bungkusan tersebut di tepi.

“Oh ya,ibu saya kirim salam pada Tikah,”

“Waalaikumusalam,”

“Ibu teringin nak jumpa bakal menantu die nie,” Tikah tersentak,pantas berpaling melihat Ashraff yang sedang tersenyum.

“Betul…dan saya dah cakap kat ibu yang soon,very soon…heheheeh” Ashraff ketawa. Riak wajah Tikah mula berubah.

“Tikah boleh saya tanya tentang sesuatu?”

“Apa dia Ashraff,tanyalah,” terkesan getaran di nada suaranya.

“Tikah tak pakai cincin yang Ashraff belikan?” sayu nada soalan itu.

“Oh….” Tikah membuka beg disisinya dan mengeluarkan kotak baldu itu,seperti sedang mengeluarkan hati Ashraff..pedih!

“Kenapa Tikah?” Ashraff mula cuak.

“Saya tak boleh terima ini…”

“Kenapa?”

“Saya tak layak,”

“Apa maksud Tikah dengan tak layak, Tikah layak, sebab Ashraff sayang dan cintakan Tikah,’

“Tidak Ashraff,Tikah tak layak untuk Ashraff,”

“Kenapa Tikah,cuba jelaskan pada Ashraff,”

“Cuba Ashraff lihat disekeliling,ramai orang yang sukakan Ashraff,berhajat menjadi kekasih Ashraff,menjadi suri dalam hidup Ashraff,”

“Tapi Ashraff hanya mahukan Tikah!”

“Atikah Hani bukan untuk Ashraff Zikri,Atikah Hani tak sempurna untuk Ashraff Zikri!”

“Siapa cakap Atikah Hani tak sempurna,siapa cakap yang Ashraff Zikri sempurna,Ashraff Zikri hanya akan sempurna jika dia bersama dengan Atikah Hani! Awak belahan jiwa saya Tikah,saya pasti,sesungguhnya pasti…awak akan jadi milik saya,selamanya”

“Ashraff….” Tikah kehilangan kata-kata.

“Tikah…please terima Ashraff, Ashraff nampak ada sesuatu di mata Tikah,Ashraff tahu yang Tikah pun sayangkan Ashraff kan,betul tak?” Tikah kematian kata-kata. Dia tak mungkin berbohong dengan perasaannya. Namun dia tetap membisu dari berkata-kata.

“Tikah…..” Ashraff memulakan bicara.

“Ashraff dah tahu….” Perlahan tangannya mencapai tangan Tikah.

“Kisah silam Tikah,siapa Asyraff,dan kenapa Tikah disini…” Tikah cuba melarikan tangannya,tapi pantas direnggut oleh Ashraff kembali.

“Ashraff dah tahu Tikah…Ashraff tetap sayangkan Tikah. Walau apa adanya Tikah,apa adanya jugalah pada Ashraff sayang….”

“Saya tak sempurna Ashraff,Ashraff fahamkan! Saya perempuan kotor! Dah la kotor ada anak luar nikah lagi!” Tikah menjerit-jerit.

“Tikah…Ashraff ada kat sini,Ashraff nak sayang Tikah..nak bahagiakan Tikah..nak anggap Asyraff macam anak Ashraff sendiri,Tikah fahamkan hasrat hati Ashraff. Tikah dan anak kecil tue tak bersalah Tikah,ini satu kemalangan dan dugaan Tikah,dugaan!”

“Tapi saya tak mampu Ashraff,apa kata orang nanti,”

“Pedulikan Tikah,manusia boleh berkata-kata selagi mereka boleh berkata-kata,bila dah tak larat,mereka akan diam sendiri, cinta akan memadamkan kata nista orang lain,selagi kasih sayang kita kuat terikat,kita takkan tergugat dengan kata-kata orang lain.”

“Tikah….” Air mata itu mengalir disudut pipinya. Sayang,jangan menangis awak buat hati saya pedih!

“Ucapkan Tikah,ucapkan yang Tikah sayang pada Ashraff,please Tikah,Ashraff tahu yang Tikah rasa apa yang Ashraff rasa….saat ini,sebelum ini dan masa depan kita,lepaskanlah Tikah,untuk Ashraff,mama dan si kecil Asyraff,untuk semua yang menyayangi Tikah dan sentiasa mendoakan kebahagiaan Tikah,”

“Ashraff…..”genggaman tangan Ashraff dibalas oleh Tikah. Oh….Alhamdulillah…

“Akak,kenapa akak nangis?” tiba-tiba si kecil Asyraff menghampiri mereka. Asyraff menyeka air mata di pipi Tikah sambil tersenyum.

“Syraff tak apa-apa la kak,Syraff jatuh sikit jer,jangan la nangis gini,” Asyraff memeluk Tikah, Ashraff memeluk Asyraff. Ya Tuhan..terima kasih…kekalkan kami begini…desis suara hati Ashraff. Cinta itu indah bila disulam dengan kepercayaan.

Dah lima tahun berlalu,sejak dari peristiwa itu. Setelah lulus dengan cemerlang dalam STPM mereka berdua melanjutkan pelajaran dalam bidang masing-masing. Tikah menyambung pengajian dalam bidang pendidikan pra-sekolah,sementelah Ashraff meneruskan pengajiannya dalam bidang psikologi. Kini Tikah bersama mamanya telah membuka sebuah taman didikan kanak-kanak.Aku? Aku pula bekerja di sebuah syarikat swasta sebagai konsultan dan kaunselor. Setiap hari,tak pernah aku berhajat nak pulang lewat ke rumah,kerana aku tak tega untuk tidak mendengar suara si kecil Asyraff,memanggil aku papa,hatiku tersentuh pabila mendengarnya. Anak ini begitu gembira apabila mengetahui akhirnya dia mendapat seorang ayah yang boleh dipanggil papa,dan aku,hampir menitiskan air mata kerana terharu dengan perlakuannya. Betapa aku menyayangi anak kecil ini sepertimana aku menyayangi mamanya,sesungguh hatiku. Tuhan,jangan palingkan hatiku dari menyayangi anak ini,sesungguhnya anak ini terlalu istimewa.Masih aku teringat soalan yang diajukan pada ku. Kenapa namanya Mohd Asyraff bin Abdullah,dan bukan Mohd Asyraff bin Ashraff Zikri,mamanya terkesima,namun aku hanya tersenyum dan memeluknya,lantas berkata bahawa, Asyraff adalah anak yang dianugerahkan tuhan pada mama dan papa,Asyraff adalah kurniaan istimewa dari tuhan. Sesungguhnya anak itu memang mudah mengerti,dia tersenyum dan berkata,sebab tuelah mama dan papa sayang kat Asyraff. Sesungguhnya aku bersyukur dengan takdir ini. Walau banyak mata-mata yang memandang serong pada kami,namun aku tak kisah,yang aku tahu,kami tak pernah buat masalah pada masyarakat,mereka boleh kata apa sahaja. Hanya kami yang menanggung sakitnya. Tikah seorang isteri yang baik,penyayang dan bijak. Dia sentiasa disampingku,setiap suka dan duka ku. Mendampingiku,menyenangkan hatiku. Ibu,Ashraff memang tak salah pilih isteri. Dia sememangnya yang terbaik.

Melihat ayah dan anak itu berlari-lari di tepian pantai membuat hatinya tersenyum.

Alhamdulillah,takdir menemukan kami. Aku bersyukur mendapat Ashraff yang penuh pengertian,dengan trauma ku dengan lelaki,dengan perasaan rendah diri aku,dengan ketakutan aku pada cemuhan orang ramai. Dia tak segan tuk melamar aku,walau dia tahu bagaimana keadaanku,dia gembira disisiku,keluarganya,semuanya penuh pengertian. Ezzah..ya..Ezzah dan Arul pun turut bahagia bersama,mereka gembira melihat kami bahagia dan kami juga begitu. Tanpa Ezzah,aku tak tahu mungkinkah aku dapat menerima Ashraff dalam kehidupanku,menyayanginya.Kini aku sedang mengandungkan anak Ashraff,anak keduaku,betapa dia gembira bila mendengar perkhabaran itu. Asyraff juga tak sabar-sabar nak mendapat adik baru. Aku berharap Ashraff akan menyayangi mereka seadanya,seperti mana sekarang,tak lebih dan tak kurang.Sayang,terima kasih kerana hadir dalam hidup saya,terima kasih menerima saya,kelebihan dan kekurangan saya,suka dan duka saya. Terima kasih untuk takdir ini,cahaya cinta berakhir disini…


p/s:hehe..1st cerpen y ending die hepi2!